A 86-os csapdája
A 86-os főút túlterheltsége miatt tiltakoztak szerdán Zalalövő lakói. A település polgárai azt sérelmezik, hogy a sűrű forgalom miatt rossz a levegő, tönkremennek az utak, és az épületek is megkárosodnak. Arról, hogy mit lehetne tenni ez ellen, a város al
2007. november 3. szombat 07:30 - Mohai Szilvia
Főút mellett lakni nem épp a legjobb dolog, ami az emberrel történhet. Állandó zaj; remegnek az ablakok, ha egy kamion elhalad a ház előtt; por, szennyezett levegő. Zalalövő vezetése már régóta szeretne megoldást találni a problémára, de eddig még nem kaptak segítséget. Egy, a nyáron végzett forgalomszámlálás adatai szerint két évvel ezelőtt 24 óra alatt 3700 jármű haladt át a településen, idén már közel 5600, vagyis több mint másfélszer nagyobb a jármű-, elsősorban a kamionforgalom az észak-zalai városban. A legnagyobb gond az, hogy a 86-os főút vasi és győr-moson-soproni szakaszán útszélesítések is lesznek, a szlovén oldalon a jövő év végéig elkészül az autópálya-csatlakozás, Zalában ugyanakkor csak burkolat-megerősítést terveznek. Szűk az út, repednek a házfalak, az autók szennyezőanyag-kibocsátása egészségkárosodást okoz. Többen az átmenő forgalom hatékonyabb és gyakoribb rendőri ellenőrzését hiányolják. Mit lehetne tenni? A feladatokról és a várható lépésekről Vertetics László alpolgármestert kérdeztem.
Kaptak-e már ígéretet a kormánytól a 86-os főút tehermentesítésének megoldásával kapcsolatban? Írásban még nem kaptunk semmit. Volt egy kormányülés Lendván, arról nagyjából értesült az ember, hogy mik hangzottak el ott. Hivatalos anyagot azonban még nem kaptunk, én annyit tudok, hogy Körmendig alakítják gyorsforgalmi úttá a 86-os utat, vagy legalábbis ez a terve a Gazdasági Minisztériumnak. Körmendtől az országhatárig pedig egy tizenegy és fél tonnás úttest-megerősítés, nyomvonal-megerősítés van tervbe véve. De véleményünk szerint valójában ez a problémát nem oldja meg.
Mi lenne a megoldás?
Egy nyomvonal-korrekciót kellene végrehajtani, ugyanis a jelenlegi nyomvonal alkalmatlan arra, hogy a meglévő forgalmat elvezesse. Itt Zalalövőn az is nagy problémát jelent, hogy a szlovén vasútvonal és a 86-os főút egy szintben keresztezik egymást. A vasúti forgalom is folyamatosan növekszik, következésképp a sorompó naponta több órán keresztül le van engedve, és ezáltal feltorlódik a forgalom, állnak a gépjárművek, a kamionok. Azt lehet mondani, hogy olyankor megbénul a városközpont, egyszerűen képtelenség közlekedni. Valamit mindenféleképpen tenni kell az ügyben, mégpedig sürgősen.
A vasút mennyire tudja tehermentesíteni a főutat; illetve, a vasútvonal-megszüntetések érintik-e a térséget?
Rendben lezajlott a demonstráció
Útlezárással járó demonstrációt tartottak szerda délelőtt Zalalövőn, a 86-os főúton; a helyi lakosok a túl nagy forgalom ellen tiltakoztak, illetve a régóta követelt nyomvonal-korrekciókat hiányolták. A 86-os főút Zalalövőn átvezető szakaszán két helyszínen egy-egy sávot zártak le a demonstrálók. A város központjában, az őriszentpéteri elágazónál az északról délre vezető oldalt, míg a Zala folyó hídjánál a délről északra vezető sávot torlaszolták el autóikkal a helybéliek, rendőri biztosítás mellett. A demonstráció résztvevői először gyertyagyújtással emlékeztek meg a múlt héten történt legutóbbi, két halálos áldozatot követelő baleset helyszínén. Kövesi Csaba, a civil tiltakozó akció szervezője a helyszínen arról számolt be az MTI-nek, hogy mintegy 80 helybéli állta el két irányban az útvonalat. A lakosok táblákkal, transzparensekkel is kifejezték nemtetszésüket a jelentős kamionforgalom, és a hiányolt intézkedések miatt. A megmozdulás délben rendben befejeződött. Csak néhány jármű torlódott fel, mivel a tiltakozók negyedóránként elengedték a várakozókat. A sorban állók többsége türelmesen várt, az MTI tudósítója csupán két, a sorból kitörni szándékozó járművezetővel találkozott, de őket is visszaállították a várakozók közé. (Forrás: MTI)
Azt tervezik épp, hogy a Körmend-Zalalövő-vasútvonalat felszámolják, holott véleményünk szerint lehetne tehermentesíteni az utat azzal, hogy a bejövő teherforgalmat az országhatárnál vagy délen átruházhatnák a vasútra; hiszen azt nem erre a rossz minőségű, gyenge áteresztőképességű útra kellene terelni, hanem a vasúton végigvinni - ez mindenképp gazdaságosabb, barátságosabb, környezetkímélőbb, balesetmentesebb, egyszóval jobb lenne mindenki számára.
Mit szándékoznak tenni, hogy végre legalább ígéretet kapjanak a tehermentesítésre? Volt egy megbeszélés a településeknek októberben, ahova az illetékes szervek, szakhatóságok meghívást kaptak, a problémákat felvázoltuk; valamint egyéb törvényes utakon is folyamatosan próbálunk eredményt elérni az ügyben, sajnos mindeddig kevés sikerrel. A demonstrációk talán felgyorsítják a dolgot azzal, hogy felhívják a figyelmet az itt élő emberek problémáira. Ezzel próbálkozunk, hogy végre történjen valami.
A szerdán megtartott demonstrációtól mit várnak?
A civil kezdeményezésű tiltakozás apropóját egy a közelmúltban történt halálos kimenetelű baleset adta, mikor is ketten meghaltak egy kamionnal való ütközés miatt. Nem tudom, milyen eredménye lesz a demonstrációnak.
A baleseteken kívül milyen problémákat okoz az út túlterheltsége? A 86-os út Zalalövőn belül halad; ez egy nagyon szűk keresztmetszetű út, csak az egyik oldalon tudnak egy keskeny járdán közlekedni a gyalogosok, a másik oldalon egyáltalán nem is lehet. A lakóházak közvetlenül az út mellett vannak, ezért, mikor naponta több mint hatezer jármű áthalad a településen, el lehet képzelni, hogy a lakóházakban, a vagyontárgyakban, az egészségben milyen károk keletkezhetnek. Hiszen az a rengeteg káros anyag, amit kibocsátanak az autók, mind ott marad, leülepszik. Szinte mindenkinek van kiskertje a környéken, az egészségtelen anyagok beivódnak a növényekbe, és ha azokat az emberek elfogyasztják, a káros anyagok bekerülnek az emberi szervezetbe is. A biztonságuk sincs biztosítva, hiszen nem lehet a járdán normálisan közlekedni, mindig figyelni kell, nem jön-e autó; nehéz átkelni az úttesten.
Az épületekben keletkeztek károk emiatt? Voltak ilyen mérések, és kimutatható, hogy a sűrű forgalom és a nehéz járművek miatt repedések és hasonló problémák előfordulhatnak az épületeken; de konkrét, a közelmúltban történt esetről nem tudok.