Minőség-ABC-t csináltak a fogyasztóvédők
Annak érdekében, hogy jó minőségű édességek kerüljenek a Mikulás-csomagokba és a karácsonyfára, Minőség ABC-t alkottak az Édességgyártók Szövetsége és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakemberei.
2007. november 15. csütörtök 17:57 - Hírextra
A Minőség ABC a http://www.edestenyek.hu című honlapon található meg és segít eligazodni az olyan, édességek minőségét meghatározó kérdésekben, mint a bevonómassza és a valódi csokoládé közötti különbség. De praktikus tanácsokkal is szolgál a termékcímkék tartalmával, a minőségmegőrzési idővel és a tápanyagjelöléssel kapcsolatban is - hangzott el a két szervezet csütörtöki sajtótájékoztatóján.
Dömölki Lívia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület élelmiszer-szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy a karácsonyi édességek esetében (is) kiemelten fontos, hogy a vásárlók ne csak az ár alapján válasszanak. Olvassák el a termék címkéjét, nézzék meg, milyen alapanyagokból készült, hiszen az édességek élvezeti értékét alapvetően befolyásolja az összetevők aránya.
Magyarországon magas a kereslet a karácsonyi szezonális figurás édességek és szaloncukrok iránt. Az ünnepi szezonra esik az éves figurásédesség-fogyasztás kétharmada, ilyenkor mintegy ötezer tonnányit vásárolnak belőle a fogyasztók, és körülbelül kétmilliárd forintot költenek ezekre a termékekre - mondta Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének elnöke.
Hozzátette: ezen belül a klasszikus Mikulás-figurára mintegy 950 millió forintot, a Mikulás-csomagra 700-800 millió forintot, a csokidíszekre, adventi naptárakra pedig 200 millió forintot fordítanak. A hungarikumnak számító szaloncukorból családonként körülbelül két kilogramm, összesen pedig öt-hatezer tonna, elsősorban zselés, vajkaramellás, marcipános ízesítésű édesség kerül a karácsonyfákra, amelyekre körülbelül hatmilliárd forintot fordít a magyar lakosság.
Annak ellenére, hogy a valódi csokoládéból gyártott Mikulás-figurák és a valódi csokoládéval bevont szaloncukrok aránya az utóbbi években folyamatosan nő, a fogyasztók 65-70 százaléka még mindig a rosszabb minőségű, bevonómasszából készült édességet választják - hangzott el a sajtótájékoztatón.
A tejbevonóból készült termékek is megfelelnek minden élelmiszeripari követelménynek, azonban élvezeti értékük alacsonyabb. Népszerűségüket elsősorban áruknak köszönhetik, hiszen akár feleannyiba is kerülhetnek, mint a minőségi csokoládéból készült figurák.
Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke hangsúlyozta az érték mellett a mérték is fontos, heti 2-3 alkalommal 25-30 gramm csokoládé elfogyasztása ajánlott, aki rendszeresen mozog, az ennél többet is ehet.
Forrás: MTI