A jövendő nemzet napszámosai
A közelmúltbeli PISA-jelentés – többek között – lehangoló képet fest a magyar diákok szövegértési és logikai készségeiről, képességeiről. Az oktatásnak egyre inkább ezek fejlesztéséről kell szólnia a lexikális tudásanyag sulykolása helyett. V
2007. november 20. kedd 10:59 - Bencsik Gyula
Dr. Horváth Péter, a Pedagógusok Szakszervezete Országos Irodájának igazgató-titkára fontosnak, ám egyben hiányosnak is tartja a tanárképzés megújítására tett lépéseket.
Mennyire egységes a pedagógustársadalom abban, hogy reformra szorul a tanárképzés Magyarországon?
A bolognai folyamat
Egy egységes európai felsőoktatási térség létrehozásának céljával 1999-ben európai oktatási miniszterek aláírják a Bolognai Nyilatkozatot, amely szerint a folyamatba bekapcsolódó államoknak (jelenleg 33 ország) 2010-ig ki kell építeniük az új képzési rendszert, 2005-re pedig jelentést kell készíteniük, miként haladnak az átállással. Időközben a 2003-as Berlini Konferencia ráadásul a felgyorsítás mellett döntött, és a legfontosabb bolognai tételek bevezetését 2005-re tette. Ezek a következők: könnyen összehasonlítható végzettségek rendszere, kétszintű képzés, egységes kreditrendszer, oklevélmelléklet-rendszer, a mobilitás támogatása, a szociális dimenzió erősítése, minőségbiztosítás, az oktatás és a gazdaság kapcsolatának szorosabbra fűzése, az európai dimenziók támogatása, az élethosszig tartó tanulás elterjedésének segítése, a térség vonzerejének és versenyképességének növelése. A folyamattal kapcsolatban felvetett problémák többek közt aköré csoportosulnak, hogy az Európai Unióban nincs kötelező érvényű egységes modell az oktatásra, és a felülről jövő reform nem sértheti a felsőoktatási intézmények autonómiáját.
Forrás: Magyar Virtuális Enciklopédia
Ez az egyik legnagyobb vitatéma ma szakmai körökben. A fő problémát az okozza, hogy a pedagógusoknak, mint iskolában dolgozó embereknek más a véleménye, mint az irányítóknak, a tudományban, a képzésben dolgozóknak. Ez abból az ellentmondásból fakad, amelyik az egész magyar pedagógusképzést 50 éve jellemzi. Az iskolázás tömegessé válásának problémái nem hagyták érintetlenül a pedagógusokkal szemben támasztott igényeket sem, amelyeket nem mindig tudott követni a pedagógusképzés, mint tudomány. Ehhez az is hozzájárul, hogy az utóbbi években nagyon visszaesett a pedagógusok társadalmi presztízse. Sok esetben nem olyan pedagógus került ki az főiskolákról, egyetemekről, amilyeneket az iskolákban szívesen láttak volna. Erre a problémára nem biztos, hogy a bolognai folyamat adekvát választ tud adni. Például nem tudni, hogyan lehet adaptálni az eddigi, olyan típusú képzést, amelyik a képzés hosszának idejével különböztette meg az általános iskolában tanító pedagógusoknak a képzését illetve a középfokú oktatásban tanítókét. Most pedig csak a tanítóknak, gyógypedagógusoknak és szakoktatóknak lesz a bolognai alsó szinten való képzése egységes, és jelent olyan megoldást, hogy azzal dolgozni is tudjanak a végzettek. Ezzel szemben akik speciálisan, egységes tanárképzés címen beiratkoznak ennek az új, bolognai képzésnek a fokozataiba, azzal kerülnek szembe, hogy három év után nem folytathatják automatikusan a tanárrá váláshoz szükséges tanulmányaikat, hanem csupán egy részük fog majd az eredményei alapján továbbjutni. Hogy itt valamiféle differenciálás lesz, az talán segít abban, hogy a minőségi oktatás biztosítva lesz, de nem oldja meg azt a problémát, hogy mi lesz azokkal, akik csak azt a három évet fogják elvégezni.
Úgy vélem, fontos lenne, hogy a tanárképzés illeszkedjen a nemzeti alaptanterv (NAT) szellemiségéhez.
Hosszú ideig gyakorló iskolavezetőként mondhatom, hogy mi rendszeresen fogadtunk különböző főiskolákról érkező gyakornokokat is, és azt tapasztaltam, hogy ezek a fiatalok minél több szaktudományt próbálnak felhalmozni a tanulmányaik során, az elméleti pedagógiára helyezik a hangsúlyt ahelyett, hogy a gyakorlati képzést részesítenék előnyben. A pedagógusképzés nem is készíti fel a hallgatókat azokra a kihívásokra, amelyekre pedig fontos volna. Ide sorolom a sajátos nevelési igényű tanulóknak az integrálására, a hátrányos helyzet felszámolására, a tanulási és magatartási zavarral küszködő gyerekek és a többiek integrált nevelésére irányuló képzés előtérbe helyezését. Továbbra is számos olyan gondot látok, amelyeket a jövőben meg kell oldani.
Hogy állunk a NAT-tal? Mindaddig, amíg nem műveltségi területekre, hanem egyes tudományágakra irányuló képzésünk van, addig ez nem egészen adekvát. Inkább abban látom a problémát, hogy ötven éves kor fölött nem kötelező a pedagógus-továbbképzés, tehát a korosabb tanárok kizárólag az önképzésük útján próbálnak hozzájutni a legújabb ismeretekhez, amelyekre pedig szükségük van.
Egy új módszerekkel „kiképzett” pedagógus-generáció mennyire változtathatja meg mondjuk 5-10 éven belül a hazai közoktatás rendszerét? Javulhatnak-e a magyar tanulók teljesítményei?
A tanárképzésről
A tanárképzés 2006-tól egyértelműen a mesterképzési (MSc/MA) szintre kerül. Tanári szakokra jelentkezni csak valamilyen alapképzési diploma birtokában lehet. Akik az egyetemet a 2006/07 tanévben kezdik meg, ezt legkorábban a 2009/10-es tanévre tehetik meg.
A tervek szerint a mesterszakos tanári képzések döntő többsége a közoktatás igényeinek megfelelően kétszakos képzés lesz. A mesterképzésben tetszőleges párosításban képezhetők majd szakpárok. A tanári pályákra, a tanári mesterszakok elvégzésére a hallgatóknak már az alapszakos képzések során elő kell készülniük: erre szolgálnak BSc/BA képzések tanári szakirányai. Az alapképzések szerkezetét úgy alakították ki, hogy másodévtől kezdődően a hallgatók a tanári szakirányok keretében egy második szak alapismereti modulját vehessék fel 50 kreditnyi terjedelemben. Emellett minden tanári mesterképzésre jelentkező hallgatónak 10 kredites pedagógia-pszichológia modult is el kell végezni.
Forrás:
www.felvi.hu
A felgyülemlett problémákat a tanárképzés nem képes megoldani. Ahhoz sok egyéb kérdést is el kell tudni dönteni. Többek között nem lehet padló alá söpörni a szociális és munkaügyi miniszterasszonynak a minapi bejelentését, miszerint felül kellene vizsgálni a szabad iskolaválasztás kérdését.
Ha a pedagógusok anyagi megbecsülése, az önkormányzatoknak a megfelelő forrásokkal való ellátása megvalósul, és stabil nyugalom lesz az iskolaszerkezetben, és az újonnan felkészített tanárok bekerülnek ebbe a rendszerbe, akkor valóssá tehető az a célkitűzés, hogy esélyegyenlőség legyen minden diák számára, és mindenki részesülhessen a minőségi oktatásból.
Befejezésül egy olyan kérdés, amely kihathat az egész tanárképzésre. Elképzelhetőnek tart egy olyan felvételi szisztémát, amely már a jelentkezéskor igyekszik a legalkalmasabb tanárjelölteket kiválasztani?
Kezdjük azzal, hogy ma az általános iskola első osztályába kevesebb tanuló iratkozik be, mint ahány ma a felsőoktatásban az első évfolyamon megkezdi a tanulmányait. Ebből is lehet látni, hogy miként fog az elkövetkező 8-10 évben csökkenni a felsőoktatásba eleve jelentkezhető tanulóknak a száma. Tehát megint csak arról van szó, hogy egy kisebb létszámból kell válogatni, ami azt jelenti, hogy tovább szűkül a tanári pályát választók köre. Ráadásul a felvételi nem is méri az alkalmasságot, mert az érettségi eredmények, a nyelvvizsgákkal és egyéb módon begyűjthető pontok alapján dől el, hogy ki, hová kerül.