Holott leértékelt terméknél pontosan ugyanolyan jogok - kijavítás, kicserélés, vásárlástól való elállás - illetik meg a vevőt, mint a teljes árú termékeknél - tájékoztatta a távirati irodát Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szóvivője.
Ez alól csupán egy kivétel van: amennyiben a kereskedő a helyszínen felhívja a figyelmet a termék valamely hibájára - és emiatt értékelték le az árut -, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhet a vevő minőségi kifogással.
Több vásárló is találkozott már azzal a szituációval, hogy amikor az üzletbe, azaz a vásárlás színhelyére visszavitte a hibás terméket, onnan továbbküldték őt a szervizbe, mondván a termék javítható, de a szerviz az illetékes.
A fogyasztóvédelmi törvény alapján a vevő választhatja meg, hogy a terméket hiba esetén a vásárlás helyére vagy a szervizbe viszi-e. Amennyiben az üzletbe vitte vissza, az üzlet köteles intézkedni a kijavításáról vagy a cseréről.
Már a vásárlásnál nem árt tájékozódni afelől, van-e lehetőség cserére. Ez különösen karácsonykor aktuális kérdés, hiszen előfordul, hogy az ajándék nem tetszik, van már olyan, vagy a méret nem jó. Ha a kereskedő felvállalja a cserét ilyen okból is, azt nem árt vele ráíratni a blokkra - javasolja a fogyasztóvédelmi illetékes.
Bár gyakran előfordul hogy azt javasolják a boltban, vásároljuk le a hibás termék árát, ilyen esetet a fogyasztóvédelmi törvény nem ismer. Minőségi kifogás esetén tehát a vevő nem köteles elfogadni azt az ajánlatot, hogy az ominózus áru helyett valami mást vegyen helyette a vásárló. Amennyiben ez megfelel a vevő kívánságának, megteheti, de ragaszkodhat a javításhoz, a cseréhez és a teljes vételár visszafizetéséhez is.
Olyan esetekben, amikor az adásvételkor a fogyasztó nem látja a maga valóságában az árut - például internetes vagy teleshopos vásárlás esetén - speciálisak a vevő jogai. Ezek közül a legfontosabb, hogy a vevő 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhat vásárlási szándékától - azaz a szerződéstől.
Az OFE kiadásában megjelenő Kosár reklámmentes fogyasztóvédelmi magazin december 13-án megjelenő számában - amely szaloncukor- és pezsgőtesztet is közöl - még többet megtudhat az olvasó fogyasztói jogainak érvényesüléséről.