Kisszines
Az, hogy 2009-ben és 2010-ben kék, lila vagy piros ruhákban járnak-e világszerte az emberek, az hétfőn délután dől el Budapesten, ahová 12 ország színmesterei jöttek el, hogy meghatározzák a két év múlva kapható divatholmik alapvető árnyalatait.
2007. december 3. hétfő 15:55 - Hírextra
Az Intercolor Nemzetközi Színbizottság először tartja ülését Magyarországon, ahol az adott szezon előtt két évvel meghatározzák a divatszíneket. Ez önmagában elismerés a hazai divatiparnak - mondta Bajczár Éva, a bizottság magyar tagja az MTI munkatársának.
A divattervezés a színek kiválasztásával kezdődik. Ez nem a francia vagy olasz szalonokban dől el, mint sokan hinnék, hanem az Intercolor Nemzetközi Színbizottság titkos tanácskozásain.
Hogy melyek lesznek 2009 és 2010 vezető színei, azt még a tanácskozás déli szünetében sem tudták megmondani a 12 országból Budapestre érkezett divatszakemberek, mert hétfőn este összegzik tapasztalataikat.
A kiválasztott uralkodó színek nem diktátumok: ezeket az adott ország tervezői átformálják hazájuk ízléséhez, temperamentumához.
Más hangulatú ruhákat kedvelnek a spanyolok, mint a portugálok, mást az angolok, a japánok vagy a magyarok. Amint Paulo Gameirótól, az Intercolor portugál tagszervezetének képviselőjétől hallotta a tudósító, a színek kiválasztásánál általában a középkorosztály ízléséből indulnak ki, hiszen a fiatalok mindig jobban rajonganak az élénk, világos, meghökkentő árnyalatokért, míg az idősebbek általában a visszafogott, sötétebb színeket kedvelik.
Még a fiatalok között is jelentősége van a különböző "évjáratoknak": más iránt rajonganak a 14 év alattiak, a 14 és 20 év közöttiek és az egyetemista-dolgozó korosztály.
Egy adott országra lebontva a trendszínek kiválasztásánál nemcsak a nemzeti és korsajátosságokat veszik figyelembe, de a társadalmi változásokat, a fogyasztói magatartás módosulását és az uralkodó gazdasági-társadalmi életérzést is. A portugálok például általában konzervatívak, hajlanak a visszafogottabb, kevésbé feltűnő színű ruhákat kiválasztani.
A végleges színkártya, amely két évre előre ad útmutatást, piaci érték, amelyért fizetni kell. Csakhogy a magyar kereskedők nemigen akarnak fizetni - legalábbis nem az Intercolor magyar képviselőjének, inkább megveszik azt külhonban euróért vagy megszerzik valahonnan a sokáig titkosan kezelt információkat - hallotta a tanácskozáson a tudósító.
A tanácskozás szünetében a divattervezők egyetértettek abban, hogy a globalizáció következményei e tekintetben is beláthatatlanok: az, hogy minden ország fővárosának főutcáján és bevásárlóközpontjaiban ugyanazok a multinacionális márkák vannak jelen, egyfajta értelmetlen uniformisba öltözteti az embereket - főleg a fiatalokat - és nem ad teret a helyi ipari és kereskedelmi vállalkozások érvényesülésének.
Forrás: MTI