Sztrájktörténelem
December 17-re a Liga Szakszervezet országos, több ágazatra kiterjedő, határozatlan idejű sztrájkra hívta fel a magyarországi szakszervezeteket, tiltakozásul az egészségbiztosítási reform és a nyugdíjszámítás 2008. január 1-jétől érvényes számítási módja
2007. december 16. vasárnap 12:30 - Hírextra
1990. október 5. - Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak a szénbányákban, a kőolaj- és földgázipari, érc-, kő- és ásványbányászati üzemek első műszakjában. A bányaipar mintegy százezer dolgozója vett részt az országos megmozdulásban, tiltakozva a bányászat válságos helyzete miatt hozott kormányzati intézkedések ellen.
1990. október 25-28. - A benzinárak 65 százalékos emelése ellen tiltakozó taxisok a hidak és a legfontosabb csomópontok lezárásával megbénították Budapest forgalmát. 26-án az ország főútjain, a nagyobb városok körül és ezeken a városokon belül szinte teljes volt a blokád, a határokon állt a forgalom.
1992. november 23. - Közel 25 ezer vasutas dolgozó részvételével reggel 5 és 7 óra között országos figyelmeztető sztrájkot tartottak a vasutasok. Céljuk a tömeges elbocsátások elkerülése, a vasútpolitika megváltoztatása, új közlekedéspolitikai koncepciók kidolgozása és az ezekhez szükséges pénzügyi feltételek megteremtése volt.
1994. december 8. - A vasutas szakszervezetek az eredménytelen bértárgyalások után reggel 5 és 7 óra között kétórás országos figyelmeztető sztrájkot tartottak mintegy tízezer vasutas részvételével.
1995. április 20-23. - Általános vasutassztrájk zajlott: a belföldi személyszállításban a menetrend szerint közlekedő 2588 vonat helyett csak 472 szállított utasokat. A 86 órás munkabeszüntetés nyomán a MÁV vezetése és a szakszervezetek megállapodtak az új kollektív szerződésben.
1995. december 15. - Egész napos országos sztrájkot tartottak a közoktatás és a felsőoktatás dolgozói, mert a szakszervezeteknek nem sikerült megállapodni a kormánnyal a közalkalmazottak 25 százalékos béremelési követeléséről.
1999. január 4-8. - Az egész országra kiterjedő részleges sztrájkot folytatott a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), mert a MÁV 16 százalékos ajánlatával szemben 21 százalékos béremelést követelt.
1999. december 20. - Hajnali három órától déli 12-ig a reprezentatív vasutas szakszervezetek kilencórás országos általános sztrájkot tartottak, mert a MÁV csak 8,5 százalékos béremelést ígért, szemben a szakszervezetek által kért 14 százalékkal.
2000. január 10-12. - 60 órás országos vasutassztrájk zajlott, mert a MÁV-nál a feleknek 1999 decembere óta nem sikerült megegyezni a béremelés mértékében. A munkabeszüntetés megegyezés nélkül zárult.
2000. február 1-14. - Béremelésért és a kollektív szerződés megkötéséért sztrájkolt három vasutas szakszervezet: a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a VDSZSZ. Február 14-én megállapodás született, amely szerint 2000-ben a MÁV az infláció mértékének és a GDP emelkedésének megfelelően emeli a béreket, a dolgozók étkezési hozzájárulását pedig nettó 800 forinttal növeli. A szakszervezetek vállalták, hogy a következő 3 évben nem sztrájkolnak.
2002. március 4. - Az Egészségügyben Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének védőnői tagozata kétórás országos figyelmeztető sztrájkot szervezett azonnali, 30 százalékos béremelést követelve a kormánytól. A megmozdulásban a mintegy 4500 védőnő 60 százaléka vett részt, illetve tűzte ki a szolidaritást demonstráló kék szalagot.
2003. január 6. - A Volán-társaságok dolgozói kétórás országos sztrájkot tartottak a bérek felzárkóztatásáért, mivel a munkáltató ÁPV Rt. csak 7 százalékos bruttó átlagkereset-fejlesztést ajánlott a Közúti Közlekedési Szakszervezet 26 százalékos követelésével szemben.
2004. október 7. és november 11. között az Egészségügyben és Szociális Ágazatban Dolgozók Demokratikus Szakszervezete heti egy napos figyelmeztető sztrájk tartottak az ország több egészségügyi intézményében a színvonalas körülmények, a megfelelő jövedelem, valamint az elegendő és képzett szakemberek biztosítása érdekében.
2006. december 15. - A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete kétórás országos figyelmeztető sztrájkot tartott a közoktatási, a költségvetési és a közalkalmazotti törvényeknek a pedagógusokat és a közoktatást hátrányosan érintő intézkedései miatt. A munkabeszüntetéshez 300 település mintegy 500 intézményében 15 ezer pedagógus csatlakozott.
2007. október 25. - A Mozdonyvezetők Szakszervezete reggel 6 óra és 8 óra között figyelmeztető sztrájkot tartott a vasúti személyszállítás területén, követelve, hogy a kormány vonja vissza a 21 mellék- és szárnyvonal megszüntetésének tervét, illetve teljesítse a 2007. július 22-én kötött megállapodásban vállalt kötelezettségét.
2007. november 7. - A VDSZSZ és a VSZ országszerte kétórás figyelmeztető sztrájkot szervezett a vasúti szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul.
2007. november 21. - A VDSZSZ és a VSZ kezdeményezésére a vasúti szárnyvonalak bezárása elleni tiltakozásul ismét hatórás országos sztrájkot tartottak a vasutasok reggel 6 és 12 óra között. Erre a napra a Liga Szakszervezetek is országos tiltakozó demonstrációt kezdeményeztek az egészségbiztosítási reform és a nyugdíjazási szabályok miatt.
2007. november 27. - Országszerte sztrájkoltak a Volán-társaságok buszvezetői: üzemkezdettől 7 óráig mintegy 3-4 ezer menetrend szerinti autóbuszjárat nem közlekedett. A munkabeszüntetéssel azt kívánták elérni, hogy az autóbuszvezetők korkedvezményre jogosító ideje ne függjön a vezetett jármű típusától.
Forrás: MTI