Demszky Gábor főpolgármester Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjének felvetésére elismerte, hogy a Hídépítő Rt. szerdán írásban is bejelentette, a vállalt 144 hét helyett csak 200 hét alatt tudja elkészíteni a Fővám téri megállót. Emiatt az állomás 2008 augusztusában nem tudná fogadni a fúrószerkezeteket.
A főpolgármester leszögezte, hogy ez elfogadhatatlan a főváros számára. Így azért, hogy határidőre megépülhessen a Fővám téri állomás, illetve hogy 2010-ben megkezdődhessen a próbaüzem, a főváros kész arra, hogy pályázattal új kivitelezőt keressen a Fővám téri állomás építésére.
Hozzátette, hogy a főváros szeretne a Hídépítővel megállapodni "és tőle békében elválni ebben az ügyben".
Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a kivitelező-váltás ellenére, más technológiával megoldható, hogy a Fővám téri állomás határidőben fogadni tudja a fúrópajzsokat. Ezzel biztosítható a 4-es metró első szakaszának 2011 közepére tervezett átadási véghatárideje. "Ma még ez lehetséges" - szögezte le.
Tarlós István szerint "ma megint kiderült", hogy alapvető ellentmondások vannak a kivitelező és a megbízó között. Nehezményezte, hogy nem kaptak konkrét választ arra, a francia tulajdonú Hídépítő folytatja-e a munkáját. Ha marad, újabb egy évet csúszik a beruházás. Úgy vélte, hogy a főpolgármester álláspontját nem fogadhatják el a budapestiek. Érthetetlennek tartotta, hogy ilyen mértékű csúszások esetén miért nem vizsgálják a szerződést.
Megjegyezte, elképzelhetetlen számára, hogy egy 500 milliárd forintos beruházásnál ne szabályoztak volna egy ilyen egyéves csúszást.
Az ellenzéki politikus közölte, hogy az alagútfúrás megkezdése óta minden nappal egy napot csúszik a beruházás. Hozzátette, hogy 2005 óta naponta 290 millió forinttal nő a metróépítés költsége. Tarlós István leszögezte, hogy jelenleg senki nem tudja megmondani, mikorra és milyen forrásból épül meg a 4-es metró. Kifejezte azt a reményét, hogy ilyen nagy határidő-csúszást valamiképpen szankcionál azért a Hídépítővel kötött szerződés.
Az ellenzéki képviselők, köztük Hock Zoltán (MDF) és Bagdy Gábor (KDNP) megismételték az elmúlt napokban kifejtett aggályaikat amiatt, hogy a 4-es metró forrásigénye miatt más fejlesztések meghiúsulnak.
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes szerint, ha a remélt 260 milliárd forint körüli európai uniós támogatást megkapják a 4-es metró jelenleg 511 milliárd forintos építési költségéhez, akkor 100 milliárd forinttal javulhat az önkormányzat pénzügyi helyzete.