Forradalmi motort mutat be a Fiat
Ha a hírek igaznak bizonyulnak, egy Fiat lehet a világ első szériagyártású autója, amit elektromágneses szelepmozgatású erőforrás hajt majd. A technológiát az egyik beszállító csiszolta szériaéretté, és elvileg már 2009-ben az utakon lehetnek az új generá
2008. január 9. szerda 10:15 - Hírextra
Úgy tűnik, hogy végül a Valeo mérnökei csinálják meg azt, amibe mindezidáig sok mérnöknek tört bele a bicskája: a vezérműtengely nélküli szériagyártású motort. Persze valaminek mozgatnia kell a szelepeket, amit a beszállító elektromágnesek használatával oldott meg. A modernebb technológiának természetesen mérhető előnyei mutatkoznak: a kísérleti motorok ugyanis nagyobb teljesítményt adnak le, miközben mintegy 20%-kal kevesebbet fogyasztanak és ugyanennyivel kevesebb szennyezőanyagot juttatnak a levegőbe, mindemellett ráadásul könnyebbek is, mint hagyományos vezérműtengelyes társaik.
Bár a Valeo lesz készen először a technológiával, csak kevéssel van lemaradva mögötte másik két konkurens beszállító, a Jacobs Vehicle Systems of Connecticut és a Lotus Engineeering. Az autógyártók közül úgy tűnik, hogy a Fiat fog mozdult rá először a technológiára, az erőforrásoknak pedig már nevet is adott: a jövőben ezek lesznek a Multiair motorok. Ráadásul, ha a hinni lehet a híreknek, az első szériaautók, amik ilyen erőforrással készülnek majd, a Fiat 500-as és az Alfa Romeo Junior lesznek majd 2009-ben. Előbbinek 900 köbcentis 90-110 lóerős kéthengerese kapja majd meg a Multiair technológiát, míg a kisméretű sportos Alfa turbós négyhengerese készülhet majd elektromágneses szelepmozgatással.
A Fiat egyébként a dízeleknél is nagy potenciált lát a Multiair technológiában, ebben reméli ugyanis az Euro 6-os norma teljesítésének eszközét, hiszen saját számításai szerint így lényegesen olcsóbban kijön, mintha mindenféle katalizátorokkal és továbbfejlesztett részecskeszűrőkkel kísérletezne.
Forrás: A5.hu