Megérkezett az Öreg hölgy
Bemutatták Az öreg hölgy látogatását a József Attila Színházban. Zsótér Sándor rendezése, Ladányi Andrea főszereplése nem egy szokványos előadást ígér. Ez lesz az a darab, amivel a vezetősség erősen rácáfol „a család színháza” szlogenre. Talán
2008. január 15. kedd 18:59 - Malina Adrienn
Amióta láttam az előadást, eltelt pár nap. Ennyi kellett, hogy össze tudjam szedni a gondolataim, hogy meg tudjam érteni a darabot. Mikor megkérdeztem, hogy írhatok-e erről, szerkesztő kollégám közölte, hogy ez az egyik kedvenc műve. Vajon másnak is az lesz?
Az öreg hölgy látogatása egy valamikor virágzó, de jelenleg elszegényedett városban, Guellen-ben játszódik. A városban nagy a munkanélküliség és eluralkodott a kilátástalanság. A megkeseredett helyi lakosság reménykedve várja Clair Zachanassian, a város egykoron kirekesztett, de azóta a nagyvilágban meggazdagodott szülöttjének hazatérését. Azt remélik, hogy a város jelenlegi polgármesterének, Clair egykori udvarlójának, és elcsábítójának ismét sikerül a dúsgazdagon visszatérő Clair kegyeibe férkőznie. Abban reménykednek, hogy az így kicsikart pénz a város fellendülését fogja szolgálni. A hölgy megérkezik immár hetedik férje, valamint inasa (aki egyben személyes ügyvédje is), két vak és kiherélt közkapcsolati szakértő és néhány marcona bandita testőr kíséretében.
Szereplők
Zöld Csaba, Gieler Csaba, Lévay Viktória, Kocsis Judit, Méhes László, Szabó Kimmel Tamás, Friedenthal Zoltán, Maday Gábor, Dányi Krisztián, Ladányi Andrea, Blazsovszky Ákos, Vári Kovács Péter, Sztarenki Pál, Tokaji Tibor, Sebestyén Csaba, Dányi Krisztián, Háda János, Ömböli Pál, Vándor Éva, Ullmann Mónika, Ferencz Bálint, Bárd Noémi Polli
A régi szerelemre alapozott fejlesztési segély, illetve az adomány terve egy ideig kilátástalannak tűnik. Az öreg hölgy azonban egymilliárd márkát ígér egy múltbeli rossz cselekedet jóvátétele ellenében. Ugyanis Anton Ill, a polgármesteri szék várományosa annakidején elcsábította, és teherbe ejtette a fiatal és hiszékeny Clairt, utána pedig hamis tanúkkal és a hatóság megvesztegetésével elűzte a megszégyenített leányt a városból. Clair a száműzetésben prostituált lett, majd bőségesen meggazdagodott. Jelenlegi ajánlata alapján a város megkapja a bőséges jutalmat, ha valaki megöli a volt csábítót. „Ez Európa, elfelejti, hogy mi nem vagyunk barbárok” – kiált fel a polgármester, de ezzel semmi nincs megoldva. Sőt, csak most kezdődik a bonyodalom.
A hölgy türelmesen vár, közben váltogatja a férjeit. A helybeliek az általános pénzhiány ellenére, csakhamar felesleges költekezésbe kezdenek. Drága cigarettákat szívnak, könnyelmű kölcsönöket vesznek fel. Új cipők, új autók, új ruhák. A polgármester érzi, hogy a város polgárai követik minden mozdulatát. A félelem megkeseríti az életét.
Clair, vagy ahogy többször is emlegetik, Klára (Ladányi Andrea) szikár, kegyetlen nő, még a vonásai is erről tanúskodnak. Szinte kilátszódnak a csontjai, vékonysága, a mozdulatai, testének apró rezdülései is arról árulkodnak, hogy egy meggyötört nő. A szoborszerű arc mögött kegyetlen indulatok lángolnak. Elégtételt akar. Nem volt ő mindig ilyen, csak ilyenné tette az élet. Nem vesztesnek született, bár megcsalták és megnyomorították, végül győznie kell. Ezért jött vissza fiatal kora helyszínére. Mint egy terrorista, úgy érkezik a városba, de ő fegyverhez nem nyúl. A várost terrorizálja, pénzzel kecsegtetve a lakosokat. A piszkos munka legyen az övék.
A beígért pénz mindenkit megszédít. A költekezés, a fokozatos jómód jól megfigyelhető a Benedek Mari által tervezett jelmezek változásában. Eleinte mindannyian lerongyolódott anyagi helyzetükhöz illő alsóneműben várják megmentőjük érkezését. Később már rikító színű harisnyákban, ingekben vannak. A pénz reménye színt hoz az életükbe is. A díszlet is ezt szimbolizálja. Élénk színek, semmire nem hasonlító, hegyes formák. Erős a kontraszt, a színház fekete, ütött, kopott háttere és a mai kornak megfelelő színvilág között.
Méhes László Illjét elsősorban a félelem határozza meg, ez nem is csoda abban a kiszolgáltatott helyzetben, amibe kerül. A nosztalgikus módon felidézett ifjúkor, minden, csak nem őszinte. Hiába mesél a vörös, loknis hajú lányról, ott van a rettegés a szavaiban, mert tudja, a nő nem tudott hátat fordítani a múltnak. Ők ketten pontosan tudják, hogy elválásuk évekkel ezelőtt, minden volt, csak nem épp idilli. Ill félelmét a rendőr (Vári Kovács Péter) épp olyan alaptalannak tartja, mint a polgármester (Szabó Kimmel Tamás). Ill már azon sem csodálkozik, hogy a Klári elszabadult feketepárducára vadászók fegyverrel jönnek-mennek, és ez a pisztoly minduntalan rászegeződik. Egy darabig tűri az aggasztó változásokat, de amikor már a templomba is új harang kerül, nem bírja tovább, menekülni akar. Az állomáson azonban ott van az egész város, és nem engedik felszállni a vonatra.
Ill elveszett. A beletörődés azonban nem jelent elismerést. Nem ellenkezik a kivégzése ellen, de az öngyilkosságra nem hajlandó. A tárgyalás során mindvégig próbálja legyőzni halálfélelmét, de minden porcikája reszket, míg fia (Ferencz Bálint) egy utolsó ölelésében megfeszül a teste... Szívroham? Talán. Mi lesz a kisváros lakóinak sorsa?
Gondolkoztam a zenén, merthogy van benne. Nem, musical, de helyenként énekkel oldják meg a beszédet. Nem értettem, hogy miért, ettől több lenne az előadás? Nem erősítette, sőt helyenként még hátrányára is vált a darabnak. Pedig ha valaki, én tényleg szeretem a zenét. Zsótér Sándor így képzelte el az Öreg hölgyet. Lehetett volna, több, lehetett volna kevesebb, neki így volt jó. A közönség meg majd eldönti. Egy javaslat: ne menjenek haza a szünetben!