Sztella Demesztika, a Ciprusi Egyetem víz alatti régészettel foglalkozó vendégprofesszora szerint a Kr.e. IV. századból, az úgynevezett késő klasszikus korból nagyon kevés hajó maradt fenn ilyen jó állapotban.
"A hajóroncs nagyon ígéretesnek tűnik, kutatása a Földközi-tenger keleti partvidékének tengerhajózásáról és gazdaságtörténetéről árulhat el sokmindent" - mondta a tudós.
A hajóroncs két kilométernyire a sziget déli partjától, a tengerfenéken nyugszik 44 méter mélységben.
Demesztika szerint a hajóroncs már azért is egyedülálló, mert kis mélységben van, ahol a búvárok könnyedén elérhetik.
A novemberben készített víz alatti felvételeken amforák, az ókorban folyadékok és szilárd élelmiszerek szállítására egyaránt alkalmazott agyagkorsók tucatjai látszanak a tengerfenéken, a hajó alakjába rendeződve.
Stella Demesticha ismertetése szerint a kutatók arra számítanak, hogy a roncsot sok tonnányi homok fedi. Az amforák igen emlékeztetnek azokra a korábban fellelt korsókra, amelyekben híoszi bort szállítottak. Ám lehet, hogy az agyagedényeket másféle termékek szállítására használták az ókori tengeri kereskedelemben.
A felfedezés információval szolgálhat a ciprusi városállamok utolsó korszakában a sziget által betöltött szerepről a tengeri kereskedelemben.
A ciprusi búvárrégészek június elejére tervezik a kutatások következő szakaszát, amelyet egy újabb követ októberben. A projektet a Ciprusi Egyetem Régészeti Intézete felügyeli, s a Thetis Alapítvány, a víz alatti kulturális örökség védelmére alakult magánintézet finanszírozza.
A jelek szerint a roncs a nevezetes Kyrenia kortársa: a 15 méter hosszú kereskedelmi hajóra görög ciprióta búvár bukkant véletlenül a sziget északi partján több mint negyven évvel ezelőtt.