Mint mondta, nemzetközi kutatások szerint tíz és tizenöt éves koruk között a magyar diákok tudása sem önmagukhoz, sem külföldi kortársaikhoz képest nem fejlődik megfelelően.
A miniszter kifejtette: nem a tényismeret hiányzik, hanem az az ismeret, miként lehet a gyakorlatban felhasználni az elsajátítottakat; mint mondta, összhangot kell teremteni a lexikális tudás és az alapkészségek erősítése között.
Az oktatási és kulturális miniszter megemlítette, hogy a felsőoktatásban kitűzött öt cél közül ma már csak az akkreditáció minőségbiztosítása van hátra; közlése szerint az idei év első felében születnek meg e témában "a szükséges döntések".
Arra a kérdésre, milyen hatással lehet a képzésre, ha a márciusi referendum nyomán megszűnik a fejlesztési részhozzájárulás, Hiller István közölte: így kevesebb pénzük lesz az intézményeknek és - ösztöndíjukon keresztül - a tanulóknak.
Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: "rendkívül inkorrekt" az a kormányzati álláspont, hogy nem fogják kipótolni a költségvetésből a vizitdíj, a kórházi napidíj és a tandíj eltörlése miatt kieső intézményi bevételeket. Szerinte a kormány most úgy tesz, mintha nem ő vette volna el ezt a pénzt, pedig a dolog mégiscsak úgy történt, hogy a kormány elvette a pénzt, aztán azt mondta az intézményeknek, hogy szedjétek be vizitdíjból, kórházi napidíjból, tandíjból - fogalmazott.
Először vissza kellene adnia a kormánynak amit elvett, és akkor nem lenne szükség vizitdíjra, kórházi napidíjra és tandíjra - tette hozzá.
Hangsúlyozta: az oktatási tárca tavaly az egyik legszégyenteljesebb produkciót nyújtotta, aminek a legfőképpen a tandíj bevezetése az oka. Ezért Hiller István hiába magyarázza az oktatási tárca bizonyítványát, igazságtalan és elfogadhatatlan, hogy a szülők pénztárcájától függ, hogy ki tanulhat tovább és ki nem - fűzte hozzá.