A véleménynyilvánító referendumon a választásra jogosult 315 ezer fő 39,36 százaléka vett részt és 51,87 százalékos eredménnyel győztek a nemek. Az építkezés ellenzői ünneplik a sikert, városházi döntéshozók viszont hangoztatják, hogy az eredménytől függetlenül a projekt halad tovább előre.
A tervek alapján 2010-re 500 millió euróból (131 milliárd forint) három villamosvonal épül a történelmi városrészben. Az egyiket például a világhíres katedrális és Michelangelo Dávid-szobra előtt vezetnék el. A hálózat bővítésével a remények szerint csökken a belvárosi zsúfoltság és jobb lesz a levegő.
Az ellenzők - köztük neves firenzeiek, például Franco Zeffirelli filmrendező és Leonardo Ferragamo divattervező - azzal érvelnek, hogy a szerelvények keltette rezgés veszélyeztetné a történelmi épületeket, alig mérséklődne a légszennyezettség és nem enyhülne a forgalom, a modern villamos pedig nem illik a reneszánsz városmaghoz.
Az önkormányzat és a terv pártolói szerint viszont a városképet nem csúfítja a villamos, hiszen például a dóm előtti téren 300 méteren felső vezeték helyett beépített akkumulátor látja majd el árammal a kocsikat, így póznákat és vezetékeket sem kellene telepíteni a középkori emlékművek közvetlen közelében.
Egyébként a városháza tervei között szerepel még a Dávid-szobor áthelyezése is egy városszéli koncertházba. Az indoklás szerint a városközpontban, alig egy négyzetkilométeren évente 11 millió turista tapossa egymás sarkát, a külső kerületeket pedig nem keresik fel, a költöztetéssel viszont jelentősen javulna a helyzet és több figyelmet kapna a modern Firenze.
A történelmi városrész különben akkor sem maradna Dávid nélkül, ha megvalósul az ugyancsak heves ellenkezéssel fogadott terv, Michelangelo Buonarotti 1504-ben elkészült alkotásának egy másolata ugyanis éppen a városháza, a Palazzo Vecchio előtt áll.