A pályaudvarokon a helyzet változatlan
Országszerte változó intenzitással folytatódik a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által meghirdetett munkabeszüntetés - tájékoztatta az MTI-t hétfőn reggel Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője.
2008. február 25. hétfő 09:52 - Hírextra
A vasárnapi újabb eredménytelen tárgyalás után hétfőn 0 órakor kezdődött sztrájk miatt a vonatközlekedés kiszámíthatatlan lett, kényszerű késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani - mondta az MTI-nek hajnalban Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke.
A VDSZSZ szerint nagyon nagy a nyomás a sztrájkolókon, sok helyütt sztrájktörőkkel váltják le őket, olyan gyakorlattal nem, de vizsgával rendelkező kollégákkal, akik azért valamelyest pótolni tudják őket.
Gelencsér László közlése szerint Budapesten a Déli pályaudvaron vannak kísérletek a sztrájkolók leváltására, innen a motorvonatok valószínűleg elindulnak, de a távolsági vonatok, intercityk nem.
A Keleti és a Nyugati pályaudvar elmondása szerint teljes egészében áll, a műszakisok, nappalisok teljesen sztrájkolnak. A Budapest környéki kisebb állomásokon viszont vegyes a kép.
A MÁV Zrt. úgy tájékoztatta az MTI-t, hogy hétfőn hajnalban, a reggel 6 órai adatok alapján a vasúthálózaton a személyvonatok mintegy fele, 160 közlekedett, és 151 tehervonat járt.
A társaság tájékoztatása szerint hajnalban a VDSZSZ jegyvizsgálóinak, kocsivizsgálóinak többsége, illetve a forgalmi dolgozók egy része sztrájkolt. A 136 kocsivizsgáló közül 81, az 1.267 forgalomirányítóból 58 sztrájkolt. A mozdonyvezetők és a forgalomirányítók többsége dolgozott.
A reggeli műszakváltás után válik világossá, hol teremtődnek meg a feltételek ahhoz, hogy napközben közlekedjenek a vonatok.
Budapesten a Keleti pályaudvar nem indít és nem is fogad vonatokat, ezzel szemben a Déli pályaudvaron - a forgalmi iroda tájékoztatása szerint - a szerelvények mintegy 80 százaléka jár hétfőn reggel.
A budapesti Keleti pályaudvaron az információs ablaknál arról tájékoztatták az MTI helyszíni tudósítóját, hogy a sztrájk kezdete óta egy szerelvény sem érkezett, illetve egyet sem indítottak, az utasokat a Volán járataihoz irányítják. A pályaudvaron mindössze két pénztár üzemel.
Ezzel szemben a Déli pályaudvaron, ahol a vonatok mintegy 80 százaléka közlekedik, nagy az utasforgalom.
A Nyugati pályaudvaron a megszokottnál kisebb a forgalom, az MTI helyszíni tudósítója egy reggel 6 óra előtt Vácról érkező, majd visszainduló szerelvényről számolt be.
A MÁV tájékoztatása szerint Budapest-Vác és a Budapest-Veresegyház közötti vonalon járnak majd a vonatok egy-két óránként, illetve az esztergomi vonalon is.
Pusztaszabolcsról és Dunaújvárosról egy-egy FLIRT szerelvény jön Budapestre. Budapest és Székesfehérvár, továbbá a Budapest-Újszász, illetve a Budapest-Cegléd közötti vonalon biztosított lesz az eljutás óránként.
Debrecen, Záhony, Miskolc, Nyíregyháza, Mátészalka környékén egyelőre nem járnak a vonatok a kocsivizsgálók munkabeszüntetése miatt.
A nemzetközi vonatok közül a Pannónia csak Rajkáig közlekedett, az Ister és a Dácia visszafordult Románia felé, az osztrák vasút Bécsből már nem indít nemzetközi vonatjáratot Budapestre.
A VDSZSZ követelése változatlanul az, hogy a vasutasok kapjanak személyenként nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Továbbá 10 százalék többlet-bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.
Forrás: MTI