Az Ikarus busz születésnapja
1951. február 24-én állt forgalomba az első Ikarus autóbusz. Az ötvenes években kezdett az autóbusz-közlekedés a korábbi, inkább csak a villamoshálózatot kiegészítő szerepéből komoly, önálló közlekedési ágazattá fejlődni. A látványos fejlődéshez az Ikarus
2008. február 25. hétfő 12:12 - Hírextra
Az Uhri Testvérek karosszériagyártó üzeméből - ahol a Tr5-ösök karosszériája is készült - 1951-ben megalakult az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár. Első típusai az lkarus-30-as és az lkarus-60-as autóbuszok voltak, melyeket a Csepel Autógyár ugyanezen időben kibocsátott új tehergépkocsi-típusaival együtt alakítottak ki, ugyanis az autóbuszok alvázát ás motorját a Csepel Autógyár adta. Így a Csepel-350-es teherautó Steyr-licenc alapján gyártott négyhengeres dízelmotorját kapta az lkarus-30-as autóbusz. A motor jellegzetes rezgő hangja és alapjáratban a karosszériát feltűnően rezegtető kiegyensúlyozatlansága a teherautót és a buszt egyaránt jellemezte. Ugyanezen motor hathengeres, másfélszeres lökettérfogatú változatát (melynek viszont jó kiegyensúlyozási viszonyai és kellemesebb hangja is volt) kapta a Csepel-D700-as és az lkarus-60-as.
A BKV egyik jogelődje, a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) 1951-ben kapta az első Ikarus-30-ast (GF 600 rendszámmal). Jellegzetessége a két szimpla ajtó, valamint a tetőhajlatba beépített, műanyagból készült világítóablakok, melyről a típus a becenevét is kapta ("NejIon") Gyártása 1956-ig folytatódott és összesen 200 db érkezett a FAÜ-höz. Az utasok körében nem volt túl népszerű az Ikarus 30-as, "Nejlon", mert szűk utastérrel, keskeny ajtóval, gyenge szellőzéssel rendelkezett.
1952-ben jelent meg az lkarus-60-as (prototípus: GF 901, széria: GF 651-től), mely főbb méreteiben és belső elrendezésében a Tr5-öshöz volt hasonló, annak továbbfejlesztett és esztétikusabb kivitelű utódjának is tekinthető. 1959-ig többféle változatban összesen 508 db-ot állított forgalomba a FAÜ ebből a típusból. A régebbi évjáratokon, a hátfalon középen egy jól látható, de kilincs híján nem nyitható ajtó volt, mely - az akkori hidegháborús készülődés szellemében - a kocsik sebesültszállítóvá való átalakítását célozta volna. Később az ajtót elhagyták, de megmaradt a jellegzetes alakú három ablak, majd 1958-től már csak egy nagy ablakot alkalmaztak.
Külön érdekessége a típusoknak, hogy a FAÜ 1959-1960-ban 41 darab Ikarus 30-ast pótkocsivá alakított át, amelyeket Ikarus 60-as autóbuszok vontattak.
Forrás: MTI