Az államtitkár elmondta, a törvényjavaslat megfelel az Európai Unió előírásainak. Az új földgázpiaci modellben a jelenlegi kettős – közüzemi és szabadpiaci – modell megszűnik, helyét tiszta versenypiaci modell veszi át, amelyben a versenyt csak az erőfölényes helyzetek megakadályozása, illetve a kiszolgáltatott fogyasztók védelme érdekében lehet korlátozni.
Dióssy Gábor kiemelte, a felhasználók és a kereskedők a földgázt szabadpiaci körülmények között szerezhetik be, illetve a kereskedők ugyanilyen módon értékesíthetik azt. A lakossági fogyasztók és a kisvállalkozások szűk köre a földgáz egyetemes szolgáltatásra is jogosult lesz.
A jelenlegi közüzemi szolgáltatók mostani ellátási területükön kötelesek lesznek egyetemes szolgáltatás nyújtására azon lakossági fogyasztók részére, akik a földgázt ilyen szolgáltatási körülmények között kívánják megvásárolni. Az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználó eldöntheti, hogy a szabadpiacra lép, vagy marad az egyetemes szolgáltatónál. Utóbbi esetben semmilyen adminisztrációs terhe nincs a felhasználónak, hiszen a felhasználók számára a szerződéses kapcsolatok jogutódlását a törvény biztosítja.
Az új modellben az elosztói és kereskedelmi funkciók szétválnak, de az egyetemes szolgáltatásban részesülő felhasználónak ez nem jelent többlet terhet - mondta a gazdasági tárca államtitkára.
A törvényjavaslatban – a korábbi gyakorlattól eltérően – szétválik a felhasználó és a fogyasztó fogalma: felhasználónak a saját felhasználásra földgázt vásárlók, fogyasztónak pedig a lakossági felhasználók minősülnek.
Expozéjában Dióssy Gábor kifejtette, hogy a földgázellátás biztonságának fokozása érdekében a törvényjavaslat bevezeti a végső menedékes hatóság általi kijelölésének lehetőségét arra az esetre,
ha valamely egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználókat ellátó társaság vagyoni helyzetének olymértékű romlása következik be, amely a szolgáltató-kereskedő fizetésképtelenségét eredményezi, és ezáltal a felhasználók ellátása veszélybe kerül.
Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a fogyasztóvédelem erősítését kiemelt feladatának tekinti a törvény. A lakossági fogyasztók elszámolással, számlázással, díjfizetéssel és méréssel kapcsolatos panaszai ügyében a fogyasztóvédelmi feladatok a Magyar Energia Hivataltól (MEH) a fogyasztóvédelmi hatósághoz kerülnek át.
A fogyasztóvédelmi hatóság munkáját segíti, hogy az egyes panaszok kezeléséhez a MEH-t szakhatóságként bevonhatja álláspontja kidolgozásához - tette hozzá Dióssy Gábor.
Kitért arra is, hogy a fogyasztóvédelem keretében a javaslat bevezeti a védendő fogyasztó intézményrendszerét, amelynek két fő csoportja van: a szociálisan rászorulók és a fogyatékkal élők.