Brüsszelben a zöld uszály
A brüsszeli kikötőben vendégeskedik csütörtökön a Victoria nevű uszály, a környezetkímélő tisztaság mintahajója. Az egynapos látogatást az Európai Bizottság arra használja fel, hogy bemutassa, milyen környezetkímélő és hatékonyságnövelő programokat támoga
2008. február 27. szerda 17:30 - Hírextra
A Victoria a BP energetikai óriásvállalat és az EU által finanszírozott CREATING kutatási program közös tevékenységének eredménye. Amikor éppen nem tartanak ünnepélyes közönségbemutatót a fedélzetén, akkor prózai terméket - kenőolajat - szállít a Verenigde Tankrederijgat társaság kezelésében, Rotterdam és Antwerpen kikötődzsungelében. Tavaly novemberben bocsátották vízre.
A hajó az innovatív technológia szülötte, optimalizált üzemanyag-felhasználással, az üzemeltetés során óhatatlanul keletkező károsanyag-kibocsátás radikális csökkentésével. Annak megtestesítője, hogy miként lehet tisztább, biztonságosabb, versenyképesebb szállítási módozatokat találni Európában, ahol a folyami fuvarozás előtt - miként a vasúti szállítás előtt is - még hatalmas távlatok vannak, hiszen a közúti, kamionos árufuvarozás már szinte elviselhetetlen dugókat okoz számos helyen. A folyami teherhajók - nem az olyan fejlett technológiával büszkélkedők, mint a Victoria, hanem az átlagos színvonalúak - tonnakilométerre számolva csak egyharmadannyi széndioxidot bocsátanak a levegőbe, mint a kamionok.
Az Európai Bizottság által életre hívott CREATING kutatási programban kilenc európai országból 23 résztvevő - köztük például a Via Donau osztrák szervezet - egyesítette szaktudását és képzelőerejét. Olyan megoldásokat kellett kifejleszteniük, amelyek optimális sebesség- és üzemanyag-felhasználási paramétereket biztosítanak, lehetővé teszik a nagyon alacsony kéntartalmú üzemanyag használatát, valamint a különböző károsanyagok szűrését, megkötését. A kénvegyületek kibocsátásának erőteljes visszafogása különösen fontos, mert a folyami szállításnak ez a gyenge oldala: a felhasznált hagyományos üzemanyagból sokkal több kénszármazék kerül a légkörbe, mint a gépkocsik üzemanyagából.
A bemutató során az Európai Bizottság azokról a kutatási irányokról is tájékoztatót ad, amelyek nem a folyami, hanem a tengeri szállítás technológiai fejlesztését célozzák. Ilyen program például a Methapu - a metanol üzemanyagcellás technológia tengeri alkalmazására -, illetve a Hercules, amely a tengerjáró hajók üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának a csökkentését célozza.
Brüsszel, ez a tengerközeli, de tulajdonképpen szárazföldi város tengeri kikötőnek is vallhatja magát: a csatornán akár 4500 tonnás hajók is felúszhatnak ide az antwerpeni kikötőből.
Forrás: MTI