"Azt gondolom, a darab a mai magyar közönség számára igen aktuális, hiszen túl azon, hogy az alkoholizmus témáját feszegeti (ami ma Magyarországon népbetegség), valójában az összetartozásról, a kitartásról és a küzdelemről szól, amire mindannyiunknak szükségünk lehet" - közölte Berzsenyi Bellaagh Ádám, akinek ez lesz az első magyarországi rendezése.
Berzsenyi Bellaagh Ádám Svédországban született 1986-ban, magyar szülők gyermekeként. Sok időt töltött gyermekkorában Magyarországon, itt végezte el az általános iskolát. Összesen tíz évet élt Stockholmban. Svédországban készítette el első rövidfilmjét Útvesztő (2003) címmel, ezt követte a Barátom, Martin (2005), és "A nap, melyen Isten elaludt" (2006).
Jelenleg Londonban tanul, a Drama Centre London színházi főiskola rendező szakának hallgatója, diplomamunkája a kortárs svéd költő, író, Lars Norén drámája. Színházi munkái közé tartozik Bergman: Saraband (2006) és Strindberg: Kísértetszonáta (2006) című műve, valamint Tom Hill: The Fox (2007) című adaptációja D. H. Lawrence azonos című regényéből, amely az Arcola Theatre előadásában került színre.
Az "Éjszaka a nappal anyja" című darab Martinról, az 52 éves családapáról szól, aki hónapokig kordában tartja alkoholfüggőségét. Amikor azonban a család anyagi helyzete megromlik, nem bír tovább ellenállni a kísértésnek, és visszamenekül az alkoholba. Tizenhat éves fia arra kényszerül, hogy a valóság borzalmaiból meneküljön, felesége ugyanakkor óriási küzdelmek mellett is úgy dönt, kitart mellette.
"Mi az, ami összetart minket egy kapcsolatban, ahol már látszólag semmi remény? Mit választunk, a családi poklot vagy az elszakadást, ahol azonban a magány borzalma fenyeget? Ezeket a kérdéseket szeretném feltenni az előadással. Az emberi lélek boncolgatása a célom, ugyanakkor megteremteni egy színpadi világot, melyben a realizmus keretein túl egyfajta költőiség jelenik meg, ami segít a komplex lelkiállapotok, kapcsolatok elemzésében" - vallja a rendező.
Berzsenyi Bellaagh Ádám írásos összegzésében kiemelte, hogy a darab formáját tekintve sötét, naturalista színmű, amely magán viseli a svéd színház stílusjegyeit, mondhatni tipikus példája annak: egyszerű, robosztus dialógusa, kemény, olykor brutális helyzetei mögött mély költőiség, komplikált belső állapot vagy állapotok elemzése áll.
Nagyon örült annak, hogy lehetőség kínálkozott arra, Budapesten rendezhesse meg ezt a vizsgamunkát, ami egyúttal magyarországi debütálását is jelenti - közölte a fiatal alkotó, akinek elsődleges célja, hogy az előadással reményt mutasson az embereknek és párbeszédet indítson el.
Az előadásban Martin szerepében Dóczy Péter lép színpadra, láthatja még a közönség Csere Ágnest, Mészáros Tamást, és Koloszár Andrást.