Az ombudsmani hivatal megrendelésére készített, ezer fős reprezentatív felmérés főbb megállapításait az országgyűlési biztosok előtt ismertették egy budapesti sajtótájékoztatón.
Az ombudsmanok intézménye ma a harmadik azok között, amelyekben az emberek leginkább bíznak; csak az Alkotmánybíróság és a megkérdezettek saját, "preferált pártja" előzi meg. Tíz év alatt az ombudsmani intézmény a társadalom számára láthatóbbá, ismertebbé, feladatát tekintve érthetőbbé vált - állapítja meg egyebek mellett a kutatást összegző, az újságíróknak kiosztott dokumentum írója.
A felmérés szerint az "általános ombudsmani tisztségről" a megkérdezettek 72 százaléka hallott már, az adatvédelemiről 59, míg a kisebbségiről 57 százaléka. Az egyelőre betöltetlen "zöld" ombudsmani tisztség ismertsége 17 százalékos.
A poszt ismertségén túl egyre többen tudják azt is, milyen tevékenységet végez az állampolgári jogok biztosa: minden negyedik állampolgárnak volt erről valamilyen "képe".
Csaknem minden harmadik megkérdezett tisztában volt azzal is, hogy ha egy intézmény részéről jogsérelem éri, valamelyik ombudsmanhoz fordulhat segítségért. Tíz évvel ezelőtt csak minden hatodik megkérdezett tudott erről a "lehetőségről".
A leginkább pozitív kép a diplomások körében él az ombudsmanok munkájáról, ők azok, akik biztosak abban, hogy adott esetben a hivatalhoz fordulnának. Akik pedig abban biztosak, hogy nem fordulnának az ombudsmanokhoz, a legtöbben az idősebbek, a 60 év felettiek és a kevésbé iskolázottak közé tartoznak.