Talán a hasonló történelmi helyzet okán, de reneszánszát éli Magyarországon a korábbi századfordulóra jellemző szecesszió, amely inkább volt mozgalom, mint egységes stílusirányzat - hangsúlyozta a tárlat megnyitóján Kostyál László, a kollekciót összeállító muzeológus.
Megjegyezte: a globalizmus akkor egy birodalmon belül létezett, illetve kiegyezésnek hívták a kor rendszerváltását, ami látványos eredményekkel járt a gazdaság területén is. Nem utolsó sorban megjelent a kiüresedő tárgykultúrát eredményező gyáripari tömegtermelés; ebben a helyzetben indult el végletekbe csapó mozgalomként a szecesszió, amelyre egyidejűleg volt jellemző a túláradó életöröm és a lelki kiüresedés, a dekadencia képzőművészeti és iparművészeti megjelenítése - jellemezte a korszakot a muzeológus.
Ebből a végletes világlátásból ered a kivonulást jelentő szecesszió elnevezés is. A kor vizuális kultúráját meghatározó művésztársaság ugyanis deklaráltan kivonult a bécsi művészeti akadémia közegéből - mondta Kostyál László.
A tárlat több száz tárgy, a többi között a korra jellemző lakáskultúra, festmények és használati eszközök segítségével vezeti be a látogatókat a századelő világába, de látható egy komplett szecessziós bérházkapu is a május 25-ig nyitva tartó tárlaton.