A rendező Matteo Garrone, A balzsamozó és az Első szerelem alkotója. A film a nápolyi szervezett alvilág, a camorra terjeszkedését, a perifériáról a nemzetközi tőke és gazdaság magaslataira kerülését mutatja be. Davide Barletti és Lorenzo Conte Életfogytiglanja a pugliai maffiát, a Santa Corona Unitát veszi célba. A film középpontjában Antonio Perrone áll, aki jelenleg 49 évi börtönbüntetését tölti. Eduardo Winspeare a Csoda után négy évvel az Úriemberek-ben szintén ezzel a "negyedik maffiának" nevezett, kevésbé ismert szervezettel foglalkozik - írta a La Repubblica című olasz napilap.
A Gomorrának, az év legjobban várt filmjének egyik sokkoló jelenete felkerült a YouTube portálra is. Egy, az utcán elkövetett gyilkosságot mutat be, amelyet a járókelők látszólag közömbösen vesznek tudomásul. Valaki felvette mobiltelefonjával és beküldte abban a hiszemben, hogy valódi gyilkosságról van szó. Másvalaki ugyanilyen okból a rendőrséget értesítette. Ezek a realista felvételek visszautalnak az 1960-as évekre, amikor a lapok rendszeresen felhasználták a filmjeleneteket, például a Kezek a város felett képeit a korrupció és ingatlancsalások illusztrálására.
E filmek jellemzője, hogy sok fiatal szerepel bennük, szándékosan, hogy ráébresszék a nézőt: milyen sok fiatal lesz, sokszor anélkül, hogy tudatában lenne, a maffia cinkosa, majd tagja, drogterjesztőként, ártatlannak tűnő megbízások teljesítőjeként (például pénzt visz a bebörtönzött maffiatag családjának), majd a legsúlyosabb bűn, gyilkosság elkövetőjeként. Garrone filmjében büntetett előéletű fiatalok is szerepelnek, mivel "az arcoknak hiteleseknek kell lenniük", ahogy a rendező mondja.
Az alkotók komoly kutatásokat végeztek az általuk feldolgozott témában és maffiával foglalkozó bírókat is felkértek tanácsadásra. Barletti kifejtette a lapnak: véleménye szerint nem szabad hagyni, hogy e témákkal csak tévés fikciók foglalkozzanak. "annak a szürke zónának a bemutatásában, amelyben sokféle társadalmi, gazdasági, politikai ok miatt gyökeret ver a maffia, jobb elkerülni a fekete-fehér hősök fabrikálásának hibáját, amibe pedig minden tévéfilm beleesik" - mondta a rendező.