2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Ki ül a volánhoz? - Csendes harcok a BKV vezérigazgatói posztja körül

Vihar előtti csend lengi körül a lefejezett BKV-t. Antal Attila, az eddigi vezérigazgató egészségügyi okokra hivatkozva lemondott, és még nem lehet tudni, ki lesz az utód. Információink szerint Dancs Gábor, az SZDSZ fővárosi képviselője is ambicionálja ez
2008. március 17. hétfő 07:32 - Constantinovits Milán
BVK-buktatók, amelyekbe Antal Attila is belebotlott

A BKV eddigi vezetője, aki 2006 novemberében választottak meg, a hétvégén egészségügyi okokra hivatkozva bejelentette lemondását. Azzal azonban mindenki tisztában van, hogy valójában a vállalat működésével szembeni elégedetlenségek is közrejátszottak a döntésben. Mint ismert, a finanszírozási nehézségekkel küszködő BKV-t egyre több támadás érte az utóbbi időben. 2007 őszén pattant ki például a tervezett járatritkításról szóló kampány körüli botrány. A vállalat által megrendelt, az egyes vonalak kihasználatlanságát bemutató videó ugyanis súlyos csúsztatásokat tartalmazott. Elég a kisföldalattira gondolni, aminek üres peronját üzemnyitás előtt pásztázta a kamera.

Vagy itt van a paraméterkönyv is, amelyet nem fogadott el első körben a Fővárosi Közgyűlés. Ez a szabályzat tartalmazta volna a BKV 2008-as költségvetését, működési elveit, így a járatritkítások mikéntjét és mértékét is. Azonban mind a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), mind az ellenzéki pártok nemet mondtak a paraméterkönyvre, és a koalíció is szétszavazott, ezért nem lépett még életbe a dokumentum. A VEKE ráadásul nyílt fórumot hirdetett a lakossági vélemények összegyűjtésére a napokban, ahol elsöprő többséggel a járatok megritkítása ellen foglaltak állást a résztvevők.

Emellett a budai oldal polgármesterei, leszámítva az MSZP-s Molnár Gyulát, aki a legnagyobb kerület, Újbuda első embere, közösen tiltakoztak a racionalizálás ellen. Mindeközben a BKV maximalizálni akarja a bevételeit, és állandó ellenőrzést folytat a piros metró vonalain, illetve a fontosabb éjszakai járatokon.



További gondot jelent, hogy a vérszegényen haladó négyes metróért is jogilag a mindenkori vezérigazgató felel, így ennek fiaskói is kikezdhették Antal idegeit és szakmai hitelét. Már csak hab a tortán Derce Tamás újpesti polgármester perindítása, amelyben a hármas metró(!!) Káposztásmegyerig történő meg nem hosszabbítása miatt idézte bíróság elé a fővárost.

Jóvá Hagyó Miklós és Dancs taktikája

Ebben a helyzetben senkit nem lepett meg Antal lemondása, amit Balogh Zsolt vezérigazgatói kinevezése követett az átmeneti időszakra. Azonban, ahogy azt a főváros gazdasági bizottsága is megállapította két napja, hogy az új megbízott jogköre tisztázatlan, és nincs rögzítve az sem, hogy milyen szintű tárgyalásokat folytathat egyedül képviselve a vállalatot. Akörül is teljes a bizonytalanság, hogy az átmeneti időszak után ki foglalhatja el a BKV-trónt. A Fidesz és az SZDSZ is az eddigi meghívásos-kinevezéses rendszer helyett a nyílt tender mellett van. Sőt, Dancs Gábor, a liberálisok egyik tanácsnoka ennél is tovább ment.

A szervezeti és erkölcsi válságban" lévő BKV mai helyzetéből egy vezetőválasztás jelenthet kiutat, ami történhet akár nyílt pályázattal vagy úgyis, hogy a tulajdonos fővárosi önkormányzat "közvetlen politikai ellenőrzés alá vonja a BKV-t, és gyakorlatilag egy politikai megbízottat nevez ki a BKV élére” - nyilatkozta a városatya, aki kitért a jelenlegi helyzet jogi abszurditására. Véleménye szerint még de jure Antal a hatályos vezérigazgató, akinek lemondását a szakbizottság hagyhatja csak jóvá. Nem pedig Hagyó Miklós, aki főpolgármester-helyettesként erre rábólintott már. Pláne, hogy Dancs szerint hagyó hozta Antalt is helyzetben annak idején.

Ebben az exlex-állapotban röppent fel a hír, miszerint Dancs maga is elvállalná ezt a pozíciót. Sőt, információink szerint ebben a Wintermantel Zsolt vezette fővárosi Fidesz-frakció is támogatná Dancsot, aki egyébként közlekedési tanácsnokként már jelentős tapasztalatokat szerzett a BKV üzemeltetésének kérdéseiben. Erről meg szerettük volna kérdezni Wintermantel Zsolt véleményét is, akit azonban nem sikerült elérnünk, ahogy magát Dancs Gábort sem. Beszéltünk viszont a Fidesz-KDNP-frakció fővárosi képviselőjével, Rétvári Bencével, akinek a nevéhez a kismamabérlet megvalósítása is kötődik, illetve több más BKV-s témában is exponálta magát.

Ő elmondta nekünk, hogy Dancs már többször kifejtette: személyesen szeretne közreműködni az igazgatóválasztási procedúrában, sőt egy ízben saját tanácsnoki apparátusát ajánlotta fel a pályáztatás előkészítésére. Rétvári nem tudott arról, hogy közös megegyezéssel Dancsot jelölnék, viszont szerinte abban kezd kialakulni az egyezség a patkó két oldalán ülők közt, hogy az eddiginél nyitottabb, nemzetközi volumenű pályázat útján válasszák ki az új BKV-vezért.

Dancs személyéről azt mondta, hogy ő aktívan vett részt a közlekedési kérdéseket érintő fővárosi munkában, és olyan ember, aki nem politikai, hanem szakmai alapon dönt. Egy politikai jelölt befutási esélyéről pedig azt nyilatkozta, hogy szerencsésebb lenne egy szakmából érkezett aspiráns, de nem tartja kizártnak, hogy Dancs is pályázzon. Ha pedig nyerne, le kellene mondania fővárosi képviselői mandátumáról. Ám mint Rétvári figyelmeztetett rá, a legfontosabb a nyílt kiválasztás.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását