Adott egy motívum, hozzá pedig egy jól ismert, tradicionális, napjainkra megújult termék. Ez, ami biztos. Az erre épülő új trendteremtő Fütyülős kütyük, mütyürök és cuccok azonban talán éppen most születnek meg a fiatal dizájntervezők fejében.
Nem véletlen, ez az elsőre meghökkentő elnevezésű randevú múlt és jelen között, még akkor sem, ha a hagyomány fogalma és a kütyü, mütyür, cucc fogalmi tárgyköre, nos, igencsak távol esik egymástól. Egy trendteremtő brand pályázatnál azonban semmi sem lehetetlen, épp ellenkezőleg, éppen ez jelentheti a kihívást. Ugyanis olyan használati tárgyak nyerhetnek új identitást, olyan új, a tárgy valós szerepétől elrugaszkodott elképzelések jöhetnek létre egy hagyományos motívum alkalmazásával, amelyek alapján trend születhet.
A pályázat valójában a Zwack Unicum Nyrt. és az ARC közös pályázata mindazok számára, akik kreativitásukkal a Fütyülős márkáját, nevét, motívumát akár egy egészen meghökkentő funkciójú, kinézetű tárgyban jelenítik meg, s létrejövő alkotással divatot teremtenek.
A Fütyülős márka és annak népies alapú, mára már modern motívuma jó kiindulási alap ahhoz, hogy a kiírt három pályázati ágban igazán szabad elképzelések születhessenek. "A Fütyülős márka régebben elkezdődött megújulásának legújabb lépcsőjéhez érkeztünk el ezzel a pályázattal, amelyet most egy újfajta kommunikációs eszközzel folytatunk" magyarázza Pigniczky Rita, a Fütyülős márka managere.
"Hagyatkozz a múltra, alkoss a jelennek, alapozd meg a jövőt!" - szól a kiírás egyik felhívó mondata. Az alkotóktól ruha, öltözék kiegészítő vagy dizájntárgy tervet - elsősorban karakteres férfias terveket - várnak a kiírók, akár egy már meglévő tárgy felhasználásával, akár új létrehozásával. A leendő trendteremtő tervezők szabad gondolatait, merész asszociációit csupán csak az köti, hogy a szériagyártásra alkalmas-, vagy egyedi alkotáson feltétlenül jelenjen meg a Fütyülős minta.
A mintának modern, letisztult motívumként kell megjelennie a kütyün (a kisebb gadzsetektől, elektronikai termékektől a nagyobb technikai berendezésekig), a mütyürön (dizájnos használati tárgyak, lakberendezési tárgyak, bútordarabok, dekorációk) vagy a cuccon (ruhadarabok és öltözék kiegészítők). Maguk a pályaművek lehetnek több nézetű látványtervek és/vagy elkészített prototípusok, valamint a prototípusokról készült fotók.
A zsűri által kiválasztott Fütyülős pályaművek kollekciójából kiállítás nyílik, a kategóriák győztesei jelentős pénzjutalomban részesülnek. Egyes kiállított pályaműveket a Zwack a későbbiekben hasznosíthat. " Az ARC leginkább arról ismert, hogy pályázati lehetőséget teremt a hazai kép- és tárgykultúra alakítói számára - mondja Bakos Gábor, az ARC ügyvezető igazgatója. Most a Fütyülős motívumára épülő trend-brand teremtés a kommunikációs célok újfajta megnyilvánulási formája, amely a múltból eredeztetett, de a mai kor használati tárgyaira épül. Tárgytervező műhelyek és alkotók megjelenésére számítunk, de a pályázat nyílt, így bárki jelentkezhet. Azért örülünk annak, hogy ez a pályázat a Zwack Nyrt. együttműködésével megszületett, mert kilépve a hagyományos reklám és PR világából a "még nem művészet, de már nem reklám" műfajában alternatív kommunikációs felület jön létre."
Az ARC eddig két hasonló jellegű pályázatán, az Apple iPod tok és a Tiszacipő Torna pályázatokon ugyancsak a tárgykultúra újfajta megjelenítése volt a cél. Az eredmény: két kiállítás, egy azóta legyártott iPod tok ( http://www.iwear.modyfire.com/ ), és 19 pár pimpesített Tisza cipő (http://www.arcmagazin.hu/index.php?module=article&category=3328,3336&news_id=1246), amely vándorkiállítással járja a világot, illetve azóta az egyik forgalomba is került. A kütyü, mütyür, cucc pályázat kiírói azt remélik, hogy a mostani pályázat alkotásaira legalább ilyen sors vár.