Kovács Árpád közölte: anélkül született törvény újabb számvevőszéki feladatról, hogy a szervezettel konzultáltak volna a személyi, technikai feltételekről, illetve arról, hogyan illeszkedik ez a jogilag nem teljesen konzisztensen előírt feladat az ÁSZ államszervezetben elfoglalt helyéhez. Hozzátette: a feladatnak az ÁSZ-hoz való telepítése valószínűleg nem egyeztethető össze a szervezet jogállásával.
Az ÁSZ-elnök szerint kész helyzetet teremtettek számukra, és utólag kell próbálkozniuk azzal, hogy megtalálják a munkamódszereket, a szervezeti keretet és a költségfedezetet ehhez az új feladathoz. Remélik - folytatta - , hogy a törvényalkotó rövid időn belül korrigálja döntését.
A számvevőszék vezetője beszélt arról is: hiányosság, hogy az utóbbi évek költségvetési javaslataiban nem, vagy nem könnyen voltak követhetők a konvergenciaprogram számszerűsíthető hatásai.
Kovács Árpád azt mondta, számolni kell az uniós források felhasználásával kapcsolatos gondokkal is.
"E források hasznosításának mértéke és üteme elmarad a korábban tervezettől" - fogalmazott. Hozzátette: ez arra vezethető vissza, hogy nincs konszenzussal elfogadott, kiérlelt komplex fejlesztési stratégia, pusztán különböző részstratégiákra épülő programok alapján valósul meg az uniós pénzek felhasználása.
Kitért arra, hogy 2007-ben 57 jelentést tettek közzé, összesen 895 javaslatot tettek az 1.082 szervezetnél végzett helyszíni ellenőrzés után.
Tukacs István, a költségvetési bizottság többségi véleményének szocialista előadója az uniós források felhasználásával kapcsolatban azt mondta: léteznek a koncepciók, amelyek lehetővé teszik a tervszerű felhasználást, ilyen az Új Magyarország fejlesztési terv.
Az önkormányzatok helyzetével kapcsolatban úgy vélekedett: új problémával állunk szemben, vagyis hogy az önkormányzatok eddig is számos feladatuk mellé újabb súlyos feladatokat kaptak, az uniós források felhasználásának lebonyolítását.
A jelentés elfogadásáról szóló országgyűlési határozat azon pontja kapcsán, miszerint egyeztetni kell az ÁSZ-szal az őt érintő törvényekről, Tukacs István közölte: sokkal pontosabban kell meghatározni, milyen törvények esetében javasolják ezt.
Domokos László, a költségvetési bizottság kisebbségi véleményének fideszes előadója azt kifogásolta, hogy semmilyen garancia nincs arra, ami megakadályozná a kormány 2010-es választásokon való túlköltekezését. Egymaga a számvevőszék nem tudja megoldani ezt a kérdést - jegyezte meg.
Az ellenzéki képviselő a vagyonnyilatkozatok kapcsán azt mondta, olyan feladatot kapott az ÁSZ, amelyet nem tud végrehajtani, mert hiányoznak a jogkörei, például nem férhet hozzá az adózással kapcsolatos adatbázishoz.
A politikus szerint az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hatóság (APEH) elől elvették ezt a feladatot, és olyan helyre tették a vagyonosodási vizsgálat ellenőrzését, ahol nem lehet azt elvégezni.
Keller László, a Pénzügyminisztérium államtitkára a kormány álláspontját ismertetve elmondta: az ÁSZ jelentős, magas színvonalú szakmai munkát végzett 2007-ben is.
Az államtitkár sem értett egyet azzal a kritikával, hogy nem készült volna egységes stratégia az uniós források felhasználására. Kiemelt stratégiai dokumentumok szólnak erről - mondta az Új Magyarország Fejlesztési Tervet és az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programot említve példaként.
Keller László közölte: jelentős munkának tartják az ÁSZ közpénzügyek újraszabályozásával kapcsolatban megfogalmazott alapelveit.
Mint mondta, a pénzügyminiszter és a kormány maximálisan elkötelezett az intézmény- és szabályrendszer megújítása mellett. A Fidesz részéről csak az időhúzást tapasztaljuk - jegyezte meg.