Az elmúlt napokban Budapesten a hőmérséklet elérte a nyáron megszokottat, napközben tartósan meghaladja a 25 fokot. Mivel ebben a nyárias időjárásban már egyértelműen indokolt, a VEKE tagjai ellenőrizték a budapesti tömegközlekedés járművein működő klímab
2008. május 27. kedd 11:46 - Hírextra
A Combinók klímaberendezéssel történő felszerelését már a járművek gyártásakor egyesületünk kezdeményezte, akkor a BKV korábbi menedzsmentje egyértelműen elutasító volt javaslatunkkal szemben. A teljes értékű légkondicionálásról 2007-ben ismét megtett javaslatunkat követően – a BKV menedzsment ismételt ellenkezése miatt a Főpolgármester közbenjárásával – megszületett döntést ezúton is üdvözöljük. Örömmel látjuk, hogy a negyven villamosból a levél írásakor 32 már rendelkezik klímaberendezéssel.
Sajnálatos módon azonban a klímaberendezéssel felszerelt járműveknek tegnap csak mintegy felén működött a légkondicionáló. A járművek másik felén szintén nem volt teljes értékű a klímaberendezések működése, ugyanis két, Nyugat-Európában természetes kiegészítő elem a légkondicionáló berendezésekkel együtt nem került bevezetésre:
A Combinók alkalmasak lennének arra, hogy az utasmozgás befejeztével automatikusan becsukják az ajtót, így elkerülve, hogy a jelzőlámpák miatt a megállóhelyen történő várakozás alatt teljesen átszellőzzön a villamos (ez télen, a fűtési időszakban is hasonló problémát jelent).
Átmeneti, tavaszi-őszi időjárásnál előnyösek a nagyobb nyitható ablakfelületek, melyek a villamosokra beszerelésre kerültek. Azonban, ahogy ez a Volvo-buszokon működik, a nyári időszakban, a légkondicionáló berendezés működése idején ezeket az ablakokat zárhatóvá kellene tenni, hiszen a meleg miatt kinyitott ablakok igencsak rontják a klímaberendezések hatékonyságát.
Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a Combino-villamosoknál tapasztalható használati aránynál is rosszabb a helyzet a mára klímaberendezéssel szinte teljes egészében felszerelt (150 buszból 4 járműben nincs még klíma) Volvo-flotta esetében. A csuklós autóbuszokban a vizsgált járműveknek kevesebb, mint negyedén működött a klímaberendezés a tegnapi 28 fokos külső és a kis ablakok miatt jellemzően 34-35 fokos belső hőmérséklet ellenére. Szintén csak egyes járművekben működik a klímaberendezés az alvállalkozók által üzemeltetett és klímaberendezéssel felszerelt Alfa Localo típusú járművek (pl. 14-es, 30-as, 114-es, 120-as, 147-es, 170gy, stb. vonalak) esetében is, ahol a járművezetők elmondása szerint az alvállalkozó érdekeltségének hiányából fakadhat a klímaberendezések üzemeltetésének szüneteltetése. Ha az alvállalkozói szerződésekben ez a kérdés valóban nincsen rendezve, akkor ezt véleményünk szerint sürgősen pótolni kell.
Arra kértük a BKV vezérigazgatóját, hogy a buszok és villamosok klímaberendezéseinek működőképessége, illetve járművezetők általi működtetése és a Combino-villamosok klímaberendezéseinek javasolt módon történő hatékonyságjavítása érdekében intézkedjen.