"Orbán tegyen feljelentést, vagy kérjen bocsánatot"
Demszky Gábor kedden arra szólította fel Orbán Viktort, a Fidesz elnökét, hogy vagy azonnal tegyen feljelentést korrupció gyanúja miatt, vagy azonnal kérjen bocsánatot a 4-es metrón dolgozó sok száz szakembertől, mert harmadik lehetősége nincs.
2008. május 27. kedd 16:33 - Hírextra
Budapest SZDSZ-es főpolgármestere sajtótájékoztatóján ezt annak kapcsán közölte, hogy a Fidesz elnöke a hétvégén egy lapinterjúban arról beszélt: a prágai metró csak töredékébe került a budapestinek, és a különbözet oka a korrupció.
Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy Orbán Viktornak azon kijelentése, mely szerint leállítaná a 4-es metró építését, világossá tette, hogy "engesztelhetetlenül gyűlöli ezt a beruházást, valószínűleg vele együtt Budapestet is". Ha egy politikus ilyen módon gyanúsítgat, nyilván oka van erre. Ha nincs, akkor azonnal meg kell követnie azokat, akiket alaptalanul megvádolt. Orbán Viktor egyébként nem csak a fővárost és a metró építőit vádolta meg, hanem az unió bankját, az EIB-t, amely ellenőrzi a metróberuházás összes számláját - jegyezte meg.
A főpolgármester szerint a prágai metró drágább, mint a budapesti. Ott ugyanis 155 milliárd forintból 4,6 kilométerrel, három állomással meghosszabbítottak egy vonalat. Egy állomás és az ahhoz tartozó alagút költsége ugyanúgy 50 milliárd forint, mint Budapesten, de ott nincs benne az árban a járműtelep kialakítása, a járművek költsége és a felszíni beruházások.
Demszky Gábor hangsúlyozta, tudja, hogy "Orbán Viktor még sohasem hazudott, ezért úgy fogalmaznék, hogy szándékosan téved", amikor a 4-es metró egy rövidebb szakaszának tíz évvel ezelőtti árát hasonlítja össze egy hosszabb szakasz mai árával. Kifejtette, hogy az 1998-2008 közötti 66 százalékos infláció, a metrótörvényben nem szereplő felszíni beruházások költségei és az időközben az EU által előírt 10 százalékos tartalékkeret miatt nőtt 348 milliárd forintra a Keleti pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar közötti első szakasz eredetileg 151 milliárd forintos költsége.
Demszky Gábor rámutatott, hogy a 4-es metró kapcsolódó beruházásaira feltétlenül szükség van. Példaként említette a Fővám tér rendezését, amelynek kapcsán a városvezetés kedden elfogadta Rogán Antal V. kerületi polgármester konstruktív javaslatát. Mint mondta, "a Fidesz okos politikusai tudják, hogy a budapestiek szavazata nélkül csak igen nehezen, vagy egyáltalán nem nyerhetnek választást" és tudják azt is, hogy a budapestiek több mint 80 százaléka fontosnak tartja a metróépítést. Demszky Gábor közölte, hogy a metróellenes híreszteléseknek a hangulatkeltésen kívül, semmi értelme nincs. Tény viszont, hogy a metróépítés leállítása ugyanúgy többe kerülne a megépítésnél, mint a Nemzeti Színház esetében, s nem egy, hanem tíz értelmetlen gödröt, valamint kiszámíthatatlan kimenetelű kártérítési pereket eredményezne. A főpolgármester elmondta, hogy 2010-re próbajárat lesz a 4-es metrón, amelynek 15 kilométeres alagútjából hat kilométer már elkészült, s az állomások szerkezete is mindenütt több mint 50 százalékos. A metró leállításáról zajló értelmetlen és öncélú vita azért veszélyes igazán, mivel alkalmas arra,hogy elbizonytalanítsa az EU illetékeseit, akik fél éven belül döntenek az uniós támogatásról.
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes megjegyezte, hogy 292 milliárd forintra pályáztak az EU-nál, s azt remélik, hogy 224 milliárd forintot el is nyernek. Ezért fontosnak tartja, hogy a hazai politikusok, bal- és jobboldaliak egyaránt, a következő időszakban ne veszélyeztessék az EU-támogatás megszerzését.
Sajtóhírek szerint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke április végén a filmművészeti egyetemen, Kéri László politológus kurzusán a nagyberuházások átmeneti leállításáról beszélt, és azt is mondta: ha kormányra kerülnek, az első két évben megszorításokat terveznek, például befagyasztanák a nyugdíjakat, de utána tízéves programot hajtanának végre, a középrétegekre, az aktívakra támaszkodva.
Orbán Viktor a Blikknek adott, a lap szombati számában megjelent interjújában az állami beruházásokról szólva közölte: azok nagy része nem más, mint "állami umbulda".
Úgy fogalmazott: "A következő kormánynak nincs választása, hogy akar-e tenni ez ellen valamit, vagy sem, hanem kötelessége kivizsgálni: hogyan eshet meg az, hogy egy 300 milliárdos beruházásnak a vége 5-700 milliárd forint".
A beruházásokat meg kell csinálni, metróból is több vonal kellene - tette hozzá. Mint mondta, "azt kell megvizsgálni, hogy ilyen áron szabad-e folytatni az építkezéseket".
Kéri László politológus, a zártkörű rendezvény házigazdája az MTI-nek korábban cáfolta, hogy Orbán Viktor a négyes metró beruházásának leállításáról beszélt volna.
Forrás: MTI