Északról előznek - a VPOP fellép a trükkös gépjárműimport ellen
Uniós csatlakozásunk óta divatossá vált a céges, majd magánautók Szlovákiából való beszerzése. Egy jogi kiskapu révén ugyanis akár milliókat is meg lehet takarítani így. A Vám és Pénzügyőrség azonban ősztől elejét veszi a trükkös adókerülésnek. Mennyit ér
2008. június 17. kedd 09:59 - Constantinovits Milán
A Vám és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) a hetekben jelentette be, hogy végre megtalálták a megoldást az adókerülő autótulajdonosok lefülelésére. A kulcsot a szlovák vámhatósággal nagy nehezen tető alá hozott együttműködési megállapodás jelenti, amelynek értelmében északi szomszédunk illetékes szerve felülvizsgálja az ott bejegyzett magyar cégek, és ideiglenes tartózkodási helyek létjogát. Összesen 1902 magánszemély és további 3700 jogi személy adatait nézik át, akik szlovákiai tartózkodási címmel, illetve telephellyel rendelkeznek. A törvény értelmében ugyanis csak azok a gépjármű-tulajdonosok minősülnek Szlovákiában lakóknak, akik egy évből legalább 183 napot ott is töltenek. A VPOP most a szlovák fél segítségével ezért arra keresi a választ, hogy vajon az ott kocsit vásárló anyaországiak valóban „életvitelszerűen” a határtól északra élnek-e.
Szlovákiában olcsóbb az élet négy keréken isS hogy miért éri meg Szlovákiában autót vásárolni? Igen komoly anyagi megfontolások állhatnak az ezt az utat választók döntésének hátterében. Egyrészt a szlovák autók üzembe helyezése (rendszámtábla, forgalmi engedély, törzskönyv, ügyintézési költségek stb.) alig 11-15 ezer forintnak megfelelő korona szemben a hazai 50 ezer körüli összeggel. Másrészt Szlovákiában az ÁFA is visszaigényelhető a cégként vásárolt, N1 kategóriába tartozó haszongépjárműveknél. (Hozzá kell tenni, a szlovák hatóságok elég rugalmasan kezelik a kategóriába sorolást, így N1-esnek lehet akár személygépkocsikat is minősíttetni.) Harmadszor, és ez a leglényegesebb: ott nincs regisztrációs adó. Nem nehéz érzékelni, hogy ez mekkora megtakarítást jelent, ha vetünk egy pillantást a jelenleg hatályos díjszabásra. Az adó mértéke a személygépkocsi műszaki tulajdonságaitól, a környezetvédelmi osztályba sorolásától, valamint első forgalomba állításának időpontjától függ. Ha veszünk újonnan egy 1800 köbcentis, benzinmeghajtású, katalizátoros autót, jó környezetvédelmi mutatókkal, akkor jelenleg 743.000 forintot kell regisztrációs adóként befizetnünk. Így nem elhanyagolható megtakarítást jelent a külhoni vásárlás, még ha áprilistól kezdve egy módosító rendelkezés értelmében egyéni adószámítást is lehet kérvényezni.
Alapíts céget odaát!
Adómentességek
12. § Az adót nem kell megfizetni
a) a Magyarországon működő diplomáciai és konzuli képviseletek, valamint nemzetközi szervezetek s ezek nemzetközi szerződés alapján mentességet élvező tagjai és családtagjaik DT betűjelű rendszámmal ellátandó gépjárművének forgalomba helyezése esetén;
b) az a) pontban említett képviseletek, szervezetek igazgatási, műszaki és kisegítő személyzetének nem magyar állampolgárságú tagjai és családtagjaik CK betűjelű rendszámmal ellátandó gépjárművének forgalomba helyezése esetén;
c) külföldre szállítási céllal belföldön vásárolt gépjármű kivitelére, illetve érvényes forgalmi engedély nélkül Magyarországon tartózkodó gépjármű reexportjára, vagy Magyarországon elvesztett, illetve megrongálódott vagy érvénytelen külföldi rendszámtábla ideiglenes pótlására Z betűjelű rendszámmal ellátandó gépjármű forgalomba helyezése esetén;
d) CD betűjelű rendszámmal ellátandó, az a)-b) pontban meghatározott olyan gépjármű forgalomba helyezése esetén, amelynek magyar forgalmi engedélyét és rendszámtábláját az ország területének végleges elhagyása miatt beszolgáltatják, valamint külföldi hatóság által kiadott forgalmi engedélye és rendszámtáblája nincs; valamint
e) ha az importáló nem kéri a gépjármű forgalomba helyezését. Amennyiben az adómentesen behozott gépjárművet utóbb mégis forgalomba helyezik, az e törvény szerinti adót meg kell fizetni;
f) muzeális jellegű gépjármű forgalomba helyezése esetén.
(forrás: net.jogtar.hu)
Ez a kiskapu egyébként hazánk és Szlovákia uniós csatlakozásával nyílt meg, ugyanis az EU egyik működési alapelve az áruk és szolgáltatások szabad áramlása, amely felülírja a tagországok korlátozó intézkedéseit. Ezért, ha valaki Szlovákiában akar gépkocsit vásárolni magánszemélyként, mindössze egy ottani tartózkodási engedéllyel kell rendelkeznie, amit az erre szakosodott cégek gyorsan elintéznek. Másik lehetőség Szlovákiában céget alapítva céges autót vásárolni, hiszen az unióban csak a személyszállítással és teherfuvarozással foglalkozó vállalkozásoknak kell az autót a használati helyen regisztrálni. Amennyiben azonban a cégek munkatársaik számára bérelnek vagy lízingelnek autókat, vagy egész flottákat, és ezt igazolni is tudják, akkor az uniós szabályozás nem teszi kötelezővé az országon belüli regisztrációt, s így természetesen elmarad a regisztrációs adó befizetése is.
Szlovákiában egy fiktív cég alapítása 300 ezer forint körül mozog, ehhez még hozzávetőleg 30 ezer forintnyi éves tételt is hozzá kell adni (székhely bérleti díja stb.). Egy szlovákiai cég működtetése még így is elgondolkoztató lehetőség, lévén, hogy a 19 százalékos nyereségadó kifizetését követően a vállalkozásból további adófizetési kötelezettség nélkül ki lehet venni az eredményt. Magyarországon a társasági adó megfizetését követően, ami jelenleg 16 százalék, 25 százaléknyi osztalékadót kell fizetni a töke feléig ehhez a művelethez.
Ha szlovák cég ügyvezetőjeként használjuk a cég által vásárolt gépkocsit, akkor a cégautóadót is fizetnünk kell, már amennyiben kiderül, hogy magáncélokra is használjuk a járművet. Ennek bebizonyítása azonban gyakorlatilag lehetetlen feladat. Vigyázni kell viszont, hogy ha szlovák cégtől magyar vállalkozásként bérelünk autót, úgy a cégautóadót mindenképpen fizetni kell – a regisztrációs díjat azonban ebben az esetben is megspórolhatjuk.
Bérelni is lehet…Újabb alternatíva az, hogyha magyar cégként vásárolunk szlovákiai autót. Ekkor ugyanis könnyűszerrel alapíthatunk egy szlovákiai leányvállalatot, aminek bérbe adjuk a gépjárművet (vagy egy egész autóflottát). Ebben az esetben a hatóság nem emelhet kifogást a szlovákiai autók magyarországi közlekedése ellen.
Magánszemélyként is vásárolhatunk négykerekűt északi szomszédunktól. Erre a célra létrejöttek a határhoz közeli városokban olyan cégek, akiktől 4 éves szerződéssel bérelni lehet ilyen gépjárműveket. A szerződésben a szervizelési költség is benne foglaltatik. A magyarországi partner ezt költségként számolhatja el, azaz csökkentheti vele az adóalapját. A futamidő végén pedig a vevő megvásárolhatja az autót az előre meghatározott maradványértéken, vagy akár új kocsit vásárolhat, és az addig használt járművet a szlovák forgalmazó beszámítja.
Ácsi, figyel az állambácsi!Van azonban egy rendelkezés, ami gátat szabhatna a korlátlan autóbehozatalnak. Egy hazai törvény értelmében ugyanis az itteni utakon közlekedő jármű, külföldi rendszámú jármű csak 30 napig járhat illetékmentesen Magyarországon. Ezt követően a tulajdonosnak el kell indítania a regisztrációs folyamatot, ugyanis a kocsi a hazai utakat amortizálja, így gazdájának hozzá kell járulni az itteni infrastruktúra fenntartásához. A BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartó Főosztályának munkatársa, Nagy Andor szerint: „
Hozzá kell tenni, hogy a törvény kimondja ugyan, hogy belföldi üzemeltetés céljából behozott jármű esetében 30 napon belül meg kell kezdeni a hazai regisztrációt, de a belföldi üzemeltetést a határok nélküli Unióban szinte lehetetlen ellenőrizni, úgy tűnik, ezzel szemben az EU is szinte teljesen tehetetlen.” Vagyis Schengen óta elég nehéz bebizonyítania a hatóságoknak, hogy mely ország útjait is koptatja a gépjármű. Ezt a Heti Válasznak megerősítette a Nemzeti Közlekedési Hatóság is, akik szerint a szlovákiai rendszámú autók nem velük kerülnek kapcsolatba.
Ezt a joghézagot akarja most a VPOP eltüntetni: mivel a közlekedés folyamatos ellenőrzésére nincs módja, a bejegyzett telephelyek valódiságát ellenőrzi a szlovák fél asszisztálásával. Kérdéses viszont, hogy meddig lehet a két ország autóvásárlása közti anomáliát fenntartani, hiszen az EU egységesítő törekvései a tagországok gépjárműhöz kötődő illetékeinek szinkronizálását sürgetik. S ahogy a Roadrecord.hu-n vélekedett egy autótulajdonos, a jelenlegi VPOP-razzia addig is megelőzhető, ha a szlovák tartózkodási helyen jó szomszédokkal rendelkezünk, akik tudják, mit kell mondani a hatóságoknak. Ám tanulságos egy másik kocsitulaj véleménye is, aki szerint a büntetések helyett az EU-ban szokatlan regisztrációs adót eltörléséről kellene inkább elgondolkozni.