Enyhítették a gyermekhalálért felesős büntetését
Enyhítette a Baranya Megyei Bíróság pénteken, Pécsett hozott másodfokú, jogerős ítéletében annak az édesapának a büntetését, aki felelős a tavaly januárban, az újmohácsi révnél történt, két gyermeke halálával végződött tragédiáért.
2008. június 20. péntek 13:05 - Hírextra
A bíróság Kovács Csaba vezette büntetőtanácsa megalapozottnak találta a Pécsi Városi Bíróság korábbi határozatát, és G. Tamást közúti baleset gondatlan okozása miatt marasztalta el, ugyanakkor a kiszabott egy év felfüggesztett fogházbüntetés próbaidejét háromról két évre mérsékelte. Az édesapát mellékbüntetésként két évre eltiltotta a járművezetéstől, ugyanakkor előzetes mentesítésben részesítette, hogy ne érje hátrány a munkavállalásban.
G. Tamás, aki az eljárás alatt hangoztatta: büntetőjogilag nem érzi magát felelősnek az ügyben, az indoklást megrendülten, sírva hallgatta végig. Kovács Csaba bíró azt mondta, a tanács az elsőfokú ítéletet túlzottan szigorúnak találta annak tükrében, hogy a sors már "kiszabta büntetését" a vádlottra. Ráadásul felesége áprilisban újabb közös gyermeküknek adott életet, így már két kiskorú eltartásáról kell gondoskodniuk.
A tragédia 2007. január 3-án történt. A személyautóval közlekedő család késve érkezett a révhez. A kocsit vezető apa úgy futott el jegyet váltani, hogy a járművet a tényállás szerint nem rögzítette megfelelően, a motort nem állította le, a váltót üres állásban hagyta, az anya pedig a csomagtartóhoz ment. Az autó ekkor elindult, és a benne ülő hároméves és ötéves kisfiúval együtt a Dunába gurult, majd elsüllyedt. A gyerekek életüket vesztették.
Szakértői vélemények, tanúvallomások alapján bebizonyosodott, hogy a vádlott többszörösen megszegte a KRESZ rendelkezéseit. A révnél a megállást kötelező jelzés után másfél méterrel állította meg az autót, a kéziféket nem húzta be, de az egyébként is alkalmatlan volt a kocsi rögzítésére, s erről G. Tamásnak tudomása kellett, hogy legyen. Az autót a lejtőn minden bizonnyal a gyerekek mozgása indította el. Bár a tragédiához nem volt köze, tény, hogy a kisfiúk szabálytalanul, gyerekülés nélkül ültek az autóban.
Sem az első-, sem a másodfokú bíróság nem fogadta el azt a védői indítványt, hogy a vádlottat mentse fel, mert gondosan, a szabályokat betartva járt el, és a balesetet az okozta, hogy a gyerekek álló motor mellett véletlenül üres állapotba billentették a sebváltót, s meglazították a kéziféket, melyet valószínű, hogy később a mentésben résztvevő tűzoltó engedett ki teljesen.
Kovács Csaba rámutatott: a gyerekek koruknál fogva nem lehettek képesek egy működőképes, szakszerűen behúzott kézifék kioldására. A mentésről készített televíziós felvételek alapján pedig az is egyértelmű, hogy a fékhez senki sem nyúlt, valamint a kocsi hátsó kerekei forogtak, amikor a járművet kihúzták a Dunából. Vagyis a fék nem volt behúzva, mely egyértelműen az autót vezető édesapa gondatlanságára utal.
A vádlott védője szóvá tette, hogy a révnél nem volt és ma sincs kötelező megállást jelző STOP tábla. A bíró szerint erre nincs is szükség abban az esetben, ha a megállás helyét folyamatos fehér vonal jelzi. Ilyen esetben minden autósnak tudnia kell, és G. Tamásnak is tudnia kellett, mi a teendő.
Forrás: MTI