Az elbocsátás hivatalos indoklása szerint Jerofejev megsértette a múzeum szabályait. Valentyin Rogyionov, a képtár igazgatója kijelentette, hogy Jerofejev öt évi munkája alatt ötször kapott fegyelmit, ami példátlan. Azt is hozzátette, hogy a múzeum kortárs művészeti osztályát teljesen megszüntetik, mert nem tud megbirkózni feladataival, s funkcióit más osztályok veszik át.
Jerofejev azt mondja, hogy a Tretaykovot képraktárból modern múzeummá, a találkozások helyévé akarta tenni. - "Sok újszerű programot szerveztünk, hogy a hivataloskodó intézményt korszerű múzeummá alakítsuk. Eleinte engedték, aztán a konzervatív szárny és különösen az igazgatóság egyre hevesebb ellenállásába ütköztünk" - mondta.
Jerofejev több botrányosnak minősített kiállítást jegyzett: ő volt a kurátora a tavaly márciusban Moszkvában, a Szaharov központban rendezett "Tiltott művészet 2006" című tárlatnak, amelynek nyomán ellene és Jurij Szamodurov, a központ igazgatója ellen vallási szervezetek feljelentése alapján büntetőeljárás is indult gyűlölet és ellenségesség szításának vádjával. E vádpont alapján akár két év szabadságvesztést is kiszabhatnak a "tettesekre": a tárgyalás néhány héten belül esedékes.
Jerofejev egy további botrányos kiállítása a "Szoc-Art - Politikai művészet Oroszországban 1972-től napjainkig" címet viselte. Ezt Alekszandr Szokolov akkori kulturális miniszter Oroszország szégyenének nevezte. A neves művészek mintegy 160 alkotásából álló tárlat nagy sikert aratott a II. Moszkvai Művészeti Biennálén tavaly, s felkeltette a Tretyakov képtár francia partnereinek érdeklődését. A franciaországi megnyitó előtt azonban cenzúra-botrány tört ki, mivel néhány képet a hatóságok nem engedtek kiszállítani. Jerofejev akkor elmondta, hogy Szokolov miniszter éles állásfoglalása után minden kulturális hatóság és képtár vezetése is letiltott néhány alkotást. A miniszter haragját különösen az a kép váltotta ki, amelyen csókolózó egyenruhás rendőrök láthatók, s amelyet pornográfiáknak nevezett. A hiányzó képek ellenére a kiállítás Párizsban is nagy sikert aratott.
A letiltott alkotásokat egy művészeti vásárra elvitte két résztvevő orosz galéria Párizsba.
A cenzúra a kívánttal ellentétes hatást váltott ki, mivel a sajtó nagy érdeklődése nyomán ma már az is ismeri az inkriminált képeket s a művészek nevét, aki még soha nem járt kiállításon és nem is szándékozik ilyen helyre menni.