Kiadják a személyes adatokat
Bizonyítási eljárás céljából a Google köteles átadni a Viacom médiakonszernnek a YouTube videomegosztó portál felhasználóival kapcsolatos adatokat - döntött a két amerikai óriáscég perében eljáró New York-i bíróság.
2008. július 4. péntek 16:04 - Hírextra
A Viacom - egyebek mellett az MTV zenecsatorna és számos filmstúdió anyavállalata - 2007 márciusában kártérítési pert indított a YouTube-tulajdonos Google ellen. A kereset szerint a videomegosztó annak köszönheti a sikerét, hogy jogvédett tartalmakat - például videoklipeket és sorozat-epizódokat - lehet megnézni rajta ingyen.
A médiabirodalom ezért a szerzői jogok megsértésére hivatkozva egymilliárd dollár kártérítést követel kamatostul. A cég tavaly tavasszal, a per kezdetén azt állította, hogy legalább 160 ezer, a jogtulajdonos engedélye nélkül feltöltött videó látható az oldalon, és ezeket összesen 1,5 milliárd alkalommal tekintették meg a regisztrált felhasználók.
Az "egymilliárd dolláros per" néven elhíresült eljárásban a héten hozott bírói döntés alapján a Viacom hozzáférhet a YouTube úgynevezett naplófájl-nyilvántartásához, egy hatalmas adatbázishoz, amely minden egyes feltöltött videóval kapcsolatban tartalmazza, hogy mikor melyik felhasználó nézte meg.
Civil szervezetek álláspontja szerint a felhasználónevek és a számítógépek azonosítását szolgáló IP-címek kiadatása személyiségi jogi okokból problematikus. "A bíróság hibás döntésének következtében megszűnik a magánjellegű, személyes adatok védettsége és a Viacom szabadon tanulmányozhatja, hogy ki milyen videókat nézeget a YouTube-on" - áll az Electronic Frontier Foundation (FFF) jogvédő szervezet közleményében.
A Viacom az adatbázis segítségével megpróbálhatja bizonyítani, hogy a YouTube-nak az illegális videók hozzák a népszerűséget. A cég közleményben jelezte, hogy bizalmasan kezeli és csak a perben használja fel az adatokat.
A Google az adatbázis átadása előtt szeretné anonimizálni, felismerhetetlenné tenni a benne szereplő magánjellegű adatokat, és felkérte a felperest, hogy adja a beleegyezését ehhez. Jogvédő szervezetek, mint például az FFF, számos alkalommal figyelmeztették már a vállalatot, hogy az IP-cím lehetővé teszi a személyes azonosítást, tárolása ezért veszélyezteti a felhasználók magánszféráját. A cég tavaly ígértet tett rá, hogy anonimizálja a Google keresőprogramot használó internetezők IP-címét, a YouTube videomegosztóval kapcsolatban viszont nem ígért ilyesmit.
A Google rekordösszegért, 1,6 milliárd dollárért (mai árfolyamon 149 milliárd forint) vásárolta fel 2006-ban az alig másfél év alatt a harmadik legnépszerűbb internetes oldallá fejlődő YouTube-ot.
Forrás: MTI