Kósa az Alkotmánybírósághoz fordul
Alkotmányellenes a közigazgatási hivatalok regionális átszervezése, s az azzal kapcsolatos kormányrendelet - mondta Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke kedden az MTI-nek. Debrecen polgármestere ezért a múlt héten az Alkotmánybíróságnál (Ab) támadta meg a jogsza
2008. július 22. kedd 14:43 - Hírextra
"A közigazgatási hivatalok regionális átszervezése alkotmányellenesen történt: a kétharmados törvényt a Parlament - a kormány kezdeményezésére - feles törvénnyel módosította" - emlékeztetett Kósa Lajos.
"Ezt többen kifogásoltuk, én is, s nekünk adott igazat az Alkotmánybíróság" - tette hozzá, megjegyezve: az Ab június 30-ával megsemmisítette a regionális közigazgatási hivatalokra vonatkozó alkotmányellenes törvénymódosítást.
A kormány ezután viszont rendeletben szabályozta a regionális közigazgatási hivatalok működését, ami még aggályosabb, mint a feles törvény - magyarázta Kósa Lajos.
Ezért - mint mondta - a múlt héten beadványban fordult az Alkotmánybírósághoz, s azt várja a taláros testülettől, hogy kimondja: alkotmánysértő a kormányrendelet.
Kósa Lajos az ügy kapcsán elfogadhatatlannak nevezte, hogy törvénytelenül működik az a hivatal, amelyik az önkormányzatok törvényes működését hivatott ellenőrizni.
Kerekes Edit, az Észak-alföldi Regionális Közigazgatási Hivatal vezetője az MTI érdeklődésére elmondta: az Alkotmánybírósághoz több beadvány is érkezett, amelyekben a regionális közigazgatási hivatalok és más regionális államigazgatási szervek létrehozása alkotmányellenességének megállapítását kérték.
Az Ab októberben meghozott döntésében az indítványok többségét elutasította, arra hivatkozva, hogy a kormány szervezetalakítási szabadsága meghatározni, hogy az államigazgatási feladatellátást megyei, regionális vagy más szervezeti keretben végzi-e - fűzte hozzá.
Ugyanakkor megjegyezte, hogy a közigazgatási hivatalokat illetően az Ab más következtetésre jutott. Vitatottnak nevezte, hogy az önkormányzatokról szóló, kétharmados többséggel megalkotott törvényben az a változtatás, hogy megyei helyett regionális hivatalok jöttek létre, lényegi, tartalmi, tehát minősített többséget igénylő, avagy pusztán elnevezésbeli változás-e.
Az Ab szerint az önkormányzati alapjogok védelme szervezeti garanciájaként az önkormányzati törvény hozta létre magát a törvényességi ellenőrzés gyakorlására jogosult szervet, s a politikai konszenzus kiterjedt arra is, hogy ez megyei szinten működő államigazgatási szerv legyen.
Kerekes Edit rámutatott: az Ab nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy a feladatot megyei vagy regionális szervezetnek kell végeznie, csak magát a jogalkotási technikát marasztalta el.
Az önkormányzati törvény jelenleg hatályos szövegében a törvényességi ellenőrzést végző szervezet megnevezése előtt sem a megyei, sem a regionális jelző nem szerepel, miközben az államigazgatási feladatellátásban a kormánynak - az Ab által sem kifogásolt módon - fennáll a szervezetalakítási szabadsága - mondta el az MTI-nek Kerekes Edit hivatalvezető.
Hozzátette: az Országgyűlés július 1-jéig nem módosította a jogszabályt, így a kormány döntéskényszerben volt, mert maga az alkotmány szabta kötelező feladatául a törvényességi ellenőrzést, s az nem maradhatott ellátatlanul.
A parlamenti konszenzus híján célszerűen hagyta meg a kormány az alig másfél éve kialakított regionális keretet, összhangban azzal, hogy az államigazgatási szervezetek döntő többsége már nem megyei szinten működik - szögezte le az Észak-alföldi Regionális Közigazgatási Hivatal vezetője.
Kósa Lajos ehhez annyit fűzött hozzá: a kormány szervezetalakítási szabadságát az alkotmány határozza meg.
Forrás: MTI