Csökken az újságeladás
Kereken félmillióval csökkent az eladott német újságok példányszáma az elmúlt esztendő hasonló időszakához képest.
2008. július 30. szerda 12:27 - Hírextra
A legfrissebb felmérések szerint 2008 második negyedévében 25,95 millió német újság kelt el, azaz 500 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban. Ugyanebben az időszakban visszaesett az előfizetések száma is, az egyetlen vigasz csupán, hogy némelyest csekélyebb mértékben, pontosan 249 ezerrel.
Tekintettel arra, hogy 2001 második negyedévében Németországban még 30,23 millió újságot adtak el, a trend egyértelmű, s fokozatos csökkenést jelez. Mindez számokban kifejezve: idén 4,28 millióval kevesebb újság fogyott az országban, mint hét évvel ezelőtt. Az adatokból kitűnt: a példányszám-csökkenés inkább a helyi, illetve regionális újságokat sújtotta, s kisebb mértékben az országos napilapokat.
Ez utóbbiak listáját egyébként az ország valamennyi tartományában megjelenő bulvárújság, a Bild vezeti 3,4 milliós példányszámmal, ami az egy évvel korábbi, hasonló adathoz képest 2,8 százalékos mínuszt jelent. Az igazán tekintélyes - s európai hírű - lapok sorában immár tetemes előnnyel a liberális Süddeutsche Zeitung áll az első helyen 448 ezer példánnyal. A második hely a konzervatív Frankfurter Allgemeine Zeitungé 366 ezres példányszámmal, a harmadik pedig az ugyancsak konzervatív Die Welté 280 ezer példánnyal. Az üzleti napilapok versengésében a Handelsblatt több mint 40 ezer példánnyal előzi meg a Financial Times Deutschlandot, az előbbi példányszáma 145 ezer, míg az utóbbié 101 ezer.
Ami pedig a legismertebb hetilapokat illeti, változatlanul a Der Spiegel áll az első helyen, mégpedig tekintélyes, 1,02 milliós példányszámmal. A Spiegelt a Stern követi 987 ezer példánnyal, míg a harmadik helyre a Focus jött fel, elérve a 752 ezres példányszámot. A két előbbi ugyanakkor csekély mértékben "visszaesett" az egy évvel korábbi helyzethez képest.
Az adatokat publikáló német lapkiadók szövetsége egyelőre adós maradt a magyarázattal, az internet mind erőteljesebb konkurenciáját ugyanakkor senki nem vitatja. Erre utal az a törekvés is, amely szinte valamennyi lapot jellemez, s amelynek keretében az online a stratégiai irány. A legtöbb újság mind olvasói, mind üzleti szempontból is egyre erőteljesebben koncentrál az internetes kiadásra, de azért a hagyományos megjelenés területén sem adja fel a reményt.
Forrás: MTI