M6: sok nehézséggel
Felgyorsult a talaj süllyedése az épülő M6/M60-as autópálya Bátaszékhez közeli, részben beomlott "A" jelzésű alagútjánál, ezért sürgősen meg kell találni a továbbépítéshez szükséges technológiát - közölte a kivitelező Mecsek Construction Group (MCG) főmér
2008. augusztus 13. szerda 16:10 - Hírextra
Az alagút tovább deformálódott, a felszíni löszös talaj süllyedése pedig elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt kedden le kellett zárni - mondta Rakita András, miután Hargitai Jánossal, a baranyai közgyűlés kereszténydemokrata elnökével szemlét tartott a gyorsforgalmi út építkezésén.
A főmérnök szerint a süllyedés és a deformáció megállhat, de újabb omlás is bekövetkezhet az alagútban. A probléma megoldására és a továbbépítés módjára két német és egy magyar szakértőből álló csoport tesz javaslatot, ennek részleteit a jövő hét közepén hozzák nyilvánosságra.
Rakita András utalt rá, hogy az "A" jelzésű alagút július végén, heves esőzéseket követően, 120-140 méter hosszan omlott be, a felszínén pedig 60-80 méter hosszú repedés keletkezett. Azóta folyamatosan figyelik a földfelszínen és az alagútban végbemenő változásokat.
Ennek megfelelően megtették, illetve megteszik a szükséges műszaki, biztonsági intézkedéseket. Az alagútnál dolgozó 232 munkás jelenleg kényszerszabadságon van.
A főmérnök korábban azt közölte: az alagútnál jelenleg áll a munka, de ahogy az akadályok elhárulnak, azonnal folytatódni fog, mert a határidő betartása nemcsak gazdasági, hanem a két év múlva kezdődő pécsi Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program miatt társadalmi érdek is.
Az M6/M60-as autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszának építése az alagutak kivételével az ütemtervnek megfelelően halad, és az út elkészül a határidőig, 2010 tavaszáig - jelentette ki.
Hargitai János a szerdai sajtótájékoztatón reményét fejezte ki, hogy a sztráda 19 kilométeres szakasszal "megtoldva" még a kormány által ígért 2013-as határidő előtt eléri a horvát határt, kapcsolódva déli szomszédunk Eszék felé vezető autópályájához. Úgy vélte: a szeptember elejére, Pécsre tervezett magyar-horvát kormányülés áttörést hozhat az ügyben.
Az M6/M60-as autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs közti 81 kilométeres szakasza magántőke bevonásával, úgynevezett PPP-konstrukcióban, nettó 266,1 milliárd forintból valósul meg. A munka során 7,5 millió köbméter földet mozgatnak meg, továbbá 900 ezer tonna aszfaltot használnak fel. A földmunkák 52 százaléka, a hidakat tartó pillérek 70 százaléka már kész.
A kivitelezők az autópálya-építés mellett 300 ezer négyzetméter állami közutat felújítanak, új nyomvonalat építenek, vagy tehermentesítő szakaszokat készítenek. Emellett 500 ezer négyzetméternyi egyéb, az autópálya megközelítését biztosító burkolt, vagy stabilizált földutat építenek.
Forrás: MTI