Megint problémák a metro körül
A kínai megrendelések nem érintik a budapesti 2-es metró szerelvényeinek leszállítását, nem emiatt történik a csúszás - ezt maga a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit szállító Alstom cég közölte pénteken az MTI-vel.
2008. augusztus 15. péntek 15:36 - Hírextra
A cég arra reagálva tájékoztatott erről, hogy Demszky Gábor csütörtökön közölte: feltételezései szerint az Alstom egy nagy kínai szállítás miatt sorolta hátrébb a budapesti 2-es metró szerelvényeinek lecseréléséről szóló megrendelést.
A főpolgármester elmondta: késik a 2-es metró új szerelvényeinek szállítása, de 2009-ben az összes szerelvény meg fog érkezni, addig azonban a jelenlegieket kell javítani és használni, az Alstom pedig várhatóan kötbért fog fizetni.
Az Alstom pénteki kommünikéjében azonban azt írta: a kínai piacra készített összes metrószerelvény gyártása fizikailag is Kínában történik, és ez a vállalat európai gyártókapacitásait, így a budapesti metrómegrendelés teljesítését, nem befolyásolja.
A Budapest számára készülő metrók tervezése Franciaországban zajlik - jegyezték meg, hozzátéve: a szerelvények főbb részegységeit is itt gyártják, az egységeket pedig Lengyelországban szerelik össze.
A 4-es metróval kapcsolatban hozzáfűzték: mivel az építési, kivitelezési munkák késnek, a BKV-val való egyeztetést követően az Alstom az erre a vonalra készített metrószerelvényeinek gyártását átütemezte. Az átütemezés jár ugyan némi többletköltséggel a BKV számára, ugyanakkor az Alstom meg fogja hosszabbítani a szerelvények garanciális időszakát - közölték.
Wolff Vilmos, az Alstom Hungária Zrt. vezérigazgatója csütörtökön úgy tájékoztatta az MTI-t, hogy a cég a 2-es metróvonalra szánt járművek szállítását úgy ütemezte át, hogy a szerelvények leszállíthatók legyenek a BKV Zrt. által meghatározott 2009. szeptember 11-i üzembe helyezési határidőre. Hozzátette: Észak-Franciaországban megkezdődött az első, Budapest számára gyártott metrószerelvény tesztelése.
Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától egy éven át szállították volna le. Az Altsom tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltségigényt jelentett be. A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemensszel a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró egy korábbi közlés szerint.