Évi 33 milliárd forintot költenek a gyerekek
Magyarországon évi 33 milliárd forintot költenek a 8-14 éves gyerekek, akiket egyre tudatosabb vásárlói hozzáállás és márkaelkötelezettség jellemez - mondta a korosztály fogyasztási szokásait felmérő kutatás hétfői budapesti bemutatóján Gábos Zsuzsa, a Sz
2008. szeptember 1. hétfő 15:45 - Hírextra
Az e korcsoportba tartozók hatvan százaléka minden esetben megnézi kedvenc műsorát, minden harmadik csodálkozik azon, hogyan lehetett élni a mobiltelefon elterjedése előtti időkben - sorolta az adatokat, egyebek mellett arra mutatva rá: a kisiskolások körében ma nem gyerekcsatorna a legnépszerűbb televízió.
A kétezer megkérdezett kicsi közül 700 az RTL Klubot, 440 a TV2-t nevezte meg kedvenceként, míg a Jetix 460, a Minimax 320 , míg a VIVA zenetévé 300 voksot kapott; a rádiók közül a Danubius nyert 440 rajongóval, míg a Sláger valamivel több mint fele ennyi szerzett. A Rádió1 150, a Juventus 90, a Roxy 50 említést kapott.
A lapok közül minden nyolcadik gyerek a Bravót említette kedvenceként, a szoros versenyben második és harmadik Popcorn és Képes Sport összesen kapott ennyi jelölést; az internetes honlapok versenyében - 380 említéssel a Startlap végzett két közösségi portál, a 230-szor említett MyVip és a 170-szer beikszelt Iwiw előtt.
A maga 120 említésével épp leszorult a dobogóról a YouTube videomegosztó és a 100 gyerek által említett Google keresőprogram.
Vizsgálták azt is, hogy milyen valószínűséggel szólhatnak bele a gyerekek, hogy mit vegyen a család: a ruhák esetében 82, élelmiszernél 71, mobiltelefon-vásárlásánál 51 százalékos valószínűséggel hallgattak a gyerekre; a számítógép esetében 36, televíziónál 30, autónál 29 százalék volt ez az arány.
Ranschburg Jenő gyermekpszichológus az eseményen arról beszélt: a - tagadhatatlanul mind elfoglaltabb - szülők két nagy "csacskaságot" követhetnek el: az egyik, ha megpróbálják e döntések átengedésével "kiváltani" magukat, a másik, ha azt hiszik, hog a boldog gyermekkor azt jelenti: mindent megvesznek a csemetének, amit az óhajt.
Mint mondta, eközben a gyerekek válnak a reklámok rabjává, hiszen a hirdetések a kicsiket, azok pedig a szülőket csavarják az ujjuk köré.
"Nincs ember, aki ne értene egyet abban, hogy vannak a gyerekek számára káros tartalmak, a vita azon folyik, melyek ezek" - mondta Majtényi László, a kutatást anyagilag és szakmailag is támogató médiahatóság elnöke, aki hozzátette: ő egyetértene azzal, hogy a legkisebbeknek ne is szóljanak tévéadások.
Forrás: MTI