Kamionstop-STOP
Szeptember 1-én megváltoztatták az 1995. óta érvényben levő kamionstop szabályait. Mostantól a forgalmas utak mentén lakók még rosszabb helyzetbe kerülnek, hiszen a hétvégéik se lesznek kamionmentesek.
2008. szeptember 4. csütörtök 18:29 - Molnár Miklós
Az ősz beköszöntével az illetékes szervek megváltoztatták az érvényben lévő kamionstop szabályait. Az új rendelkezés szerint a nehéz tehergépjárművekre az eddigi június 15. helyett július 1-jétől vonatkoznak a korlátozások. Ez most kevésbé aktuális, mint az a módosítás, hogy a továbbiakban a szombat reggeli nyugalmat el lehet felejteni, mivel a 7,5 tonna össztömeget meghaladó járművek már délután 3 óráig közlekedhetnek majd, sőt szeptember 1-jétől szombat 22 óra és vasárnap 22 óra között lesz csak tilalom.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa a Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatában elmondja, hogy véleménye szerint az új rendelet a külföldi fuvarozókat részesíti előnyben, a hazaiakat pedig hátrányos helyzetbe taszítja. Mindemellett pedig hatalmas mértékben romlik majd a tranzitutak környezete.
Nem először
Kamionstop - Magyar Közlöny
A 7,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedését korlátozza a 111/1995. (IX. 21.) kormányrendelet. Ez az alaprendelet határozza meg - többszöri módosítása után - a nehéz tehergépkocsik közlekedését a hazai közúthálózaton.
A rendelet hatálya alá tartozó tehergépkocsival az ország közútjain
a) július 1-jétől augusztus 31-éig,
aa) szombaton - amennyiben az nem munkanap - 15 órától vasárnap 22 óráig,
ab) munkaszüneti napokon a megelőző nap 22 órától a munkaszüneti nap 22 óráig,
b) szeptember 1-jétől június 30-áig a megelőző nap 22 órától vasárnap és munkaszüneti napokon 22 óráig közlekedni nem szabad.
A civil szervezet mostani levelében is kitért a két évvel ezelőtti tragikus feloldásra. 2006. júliusában Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszter több hétvége erejéig zöld utat engedett a kamionoknak, a nagy melegre hivatkozva: „E miatt a határokon feltorlódó és várakozó járművek vezetőinek a rendkívüli melegben a járművekben történő várakozás igen jelentős problémát okoz. Jelen esetben, a huzamosan tartó nagy melegre való tekintettel engedélyezte Dr. Kóka János miniszter úr a tehergépkocsik hétvégi közlekedését.” – olvasható a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azon válaszában, amelyet Andrásy Zsoltnak az akkori ideiglenes engedélyezés szükségszerűségét firtató levelére írtak.
Ugyanezen a hétvégén számos kamionokkal összefüggésbe hozható baleset történt. Ezért a Levegő Munkacsoport feljelentést tett gondatlanságból elkövetett emberölés ellen. A Legfőbb Ügyészség elé benyújtott kérelemben öt olyan esetet soroltak fel, amelyek maradandó sérüléssel jártak, vagy emberéletet követeltek. Mindegyik baleset főszereplője egy-egy kamion volt, amelyik nem lett volna az úton, ha – a civil szervezet szerint – mondvacsinált indokkal nem engedték volna rá őket. Azóta nem tudni mi lett a nyomozás végkimenetele. Nyilván semmi különös, mert arról egész biztosan hallottunk volna.
Tovább folytatódik a szélmalomharcAz MVVLSZ által Puch László államtitkárnak írt levélhez csatlakozott a Levegő Munkacsoport. A Magyar Vasúti, Vízi és Légiközlekedési Szövetség azon kezdeményezéséhez nyújt támaszt a civil szervezet, miszerint a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot arra kérik, hogy vonja vissza a kamionstop enyhítéséről szóló új rendelkezését. Véleményük szerint a módosítás nagy mértékben veszélyezteti az utakon közlekedőket, illetve jelentős környezetkárosító hatása lesz.
A Levegő Munkacsoporttól Lenkei Péter válaszolt kérdéseinkre:Azt nyilatkozta, hogy a külföldi kamionosok részesülnek előnyben. Miért gondolja így?A kamionstop új szabályaival a külföldi fuvarozók kerültek előnybe, hiszen a gépkocsivezetők korlátozás kezdő időpontja után is tovább használhatják az utakat a telephelyig. Így a külföldi fuvarozók korlátozás nélkül használhatják a magyarországi tranzitutakat.
A kormány hivatalos álláspontja szerint a szabályok módosítása korszerűsítést jelent. Ön mit gondol erről?Úgy gondolom, az egy igen érdekes vélemény, hogy a kamionos balesetek számának növekedése korszerűsítést jelent.
Egyértelműen nő a kamionos balesetek száma, ha hétvégén is ráengedik őket az utakra. Hétvégén vannak az utakon az úgynevezett hétvégi vezetők, akik nem olyan gyakorlottak és ilyenkor fokozott a baleseti kockázat. Azok a vezetők, akik hétköznap nem használják az autójukat - akik csak például lemennek vele a telekre – nem tudnak olyan veszélyhelyzeteket elkerülni, amelyeket a nagyobb tapasztalattal rendelkezők igen.
A jogszabály megalkotásában egyik szakértőnk is részt vett. A rendelkezés azért adott felmentési lehetőséget a szabály feloldására rendkívüli helyzetben, mert akkoriban volt a szerb háború. A kamionok háborús övezetből való kilépésének lehetőségét igyekeztek megoldani a feloldás lehetőségével. Ezt a szabályt Kóka János kijátszotta, s a nagy melegre hivatkozva ráengedte a kamionokat az utakra. Ezeken a hétvégeken számos olyan baleset történt, amely Kóka János meggondolatlan döntésének köszönhető. Ezért feljelentést tettünk az illetékes szerveknél. Az ügy végkimeneteléről nincs pontosa információm, de a feljelentés megtörtént, ez biztos.
Ameddig a városokat elkerülő utak nem készülnek el, addig a kamionok a városokon keresztül közlekednek majd. Most hétvégén már ellepik például a Hungária körutat. Milyen környezetvédelmi hatása lehet a megnövekvő forgalomnak?A légszennyezés és a zaj mértéke egész biztosan növekedni fog. Elérhetjük azt, hogy a hétvégeken is olyan légszennyezettség lesz, mint a hétköznapokon.
Ezek mellett a turizmusra is nagyon kedvezőtlen hatással van a módosítás, hiszen például a kerékpáros kirándulóknak helyzete is lehetetlenné válik a hatalmas forgalom miatt.
A jövőben, amikor elkészülnek majd a korábban említett elkerülő utak, lehet-e számítani olyan (ismételt) módosításra, amely teljesen kitiltja a teherautókat a városokból?Ez Nyugat-Európában már bevett gyakorlat, és Magyarországon is számos település kemény munkával elérte, hogy különféle súlykorlátozások vannak bevezetve. Az más kérdés, hogy ezeket a kamionosok néha nem tartják be, és szabálytalanul behajtanak a számukra tiltott zónákba, ezzel jelentős környezeti kárt okozva.