Munkacsoport az autólopások ellen
Megalakult szerdán a Magyar Gép és Jármű Tulajdonvédelmi Munkacsoport annak érdekében, hogy kormányzati és gazdasági szervek közösen találjanak megoldást az egyre gyakoribb autólopások, lízingcsalások visszaszorítására.
2008. szeptember 17. szerda 17:46 - Hírextra
Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos az alakuló ülést követő sajtótájékoztatón elmondta: a munkacsoport célja, hogy megtalálja azokat a jogi megoldásokat, amelyekkel hatékonyan lehet fellépni az autópiaci visszaélések ellen.
Emlékeztetett arra: a közeljövőben hatósági ellenőrzéssorozat indul, amely az autóbontókat és az autóalkatrész-kereskedőket is érinti, illetve indokolt a gépjárművek forgalomba helyezésének és forgalomból való kivonásának szigorítása.
"A tulajdonbiztonság és bűnüldözés érdekei összefonódnak: az állam által szavatolni kívánt közbiztonság és vagyonvédelem találkozik a magánbiztonság jogos érdekeivel. Ez egy olyan feladat, amely nem nélkülözheti az állam tevékeny szerepvállalását, (...) a jogalkotás bátorságát" - tette hozzá a kormánybiztos.
Mint mondta, nem elég a jogszabályok szigorítása, például a fejlett világban mindenütt alkalmaznak olyan technikai eszközöket, amelyek képesek a gépjárművek életútját figyelemmel kísérni és erről tájékoztatást nyújtani az illetékes hatóságoknak, szervezeteknek.
Erdélyi Péter, a munkacsoport elnöke - egyben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke - közölte: olyan megoldást keresnek, amely "nem túlzottan terheli meg a kereskedelmi ágazatot".
Utalt arra, hogy a gépjárműbűnözés korábban egyenlő volt a gépkocsilopással. Mára ez megváltozott, bővült a kör: ma már ide tartozik a biztosítási csalás, a lízingcsalás, a donorlopás is. Mint mondta, donorlopás alatt a szakemberek azt értik: a gépkocsit azért lopják el, hogy alkatrészeit javításhoz használják fel, illetve, hogy egy totálkáros jármű újra forgalomba helyezéséhez használják fel az alvázszámát.
Hangsúlyozta: ezen bűncselekmények visszaszorítása érdekében szeretnének egy másodlagos jelölőrendszert bevezetni.
A munkacsoportnak tagja a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, a Magyar Gépjármű Importőrök Egyesülete, a Magyar Lízingszövetség, az Országos Rendőr-főkapitányság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Gépjármű Bontók Egyesülete, a Miniszterelnöki Hivatal, valamint az AutoDot OCIS Kft.
A sajtótájékoztatón közzétett írásos összegzés szerint Magyarországon mintegy 3,3 millió gépkocsi fut az utakon, és évente körülbelül 7-8 ezer gépkocsit lopnak el. A munkacsoport célja a gépkocsilopások és a lízingcsalások visszaszorítása, a bűnüldöző hatóságok segítése a lízing- és biztosítási csalások felderítésében, javaslattétel a jogi szabályozás korszerűsítésére.
Forrás: MTI