Internet maMikor is jelent meg? Már idejét sem tudjuk, mégis mindennapi életünk szerves részévé vált, és válik is egyre jobban. Először csak információszerzés, majd jöttek az e-mailok, a letöltés és mostanság már msn, skype vagy imvu címet kérünk el telefonszám helyett. A cikknek nem célja a végtelenségig ragozni, hogy hová vagy mivé fejlődött az internet, s mennyire vált esszenciális tényezővé mind a világban, mind az emberek számára, hisz nagyjából tisztában van vele mindenki.
A lényeg hogy ezt a piac, vagyis az üzleti élet is észrevette, így a felhasználók növekedésével emelkedett azok száma is, kik ezekre az emberekre rá akarnak sózni valamit – ami jegyezzük meg, nem mindig hátrány. Hisz az emberek szeretnek vásárolni, de azt nem szeretik, ha el akarnak nekik adni valamit. Az internt viszont annyira szabad, és a rajta való vásárlás (valószínűleg bizalmi szempontok miatt) nem terjedt el túlságosa a felhasználók közt, hogy eszünkbe nem jutna –legalábbis a nagytöbbségnek – magunktól vásárolni rajta.
Leáldozóban – Reklám, spam és banner A mai rutinos felhasználónak már nem okoznak komolyabb kellemetlenséget a kéretlen levelek, felugró reklámok, vagy villogó bannerek. Fél perc alatt átfutja a negyed nap alatt érkezett huszonöt levelet, és rutinosan, olvasás nélkül törli azt a húszat, amit nem is akart megkapni. Szempillantás tört része alatt, ösztönből lövi ki a felugró apró reklámablakok ikszeit, vagy kattint fásultan a „tovább az oldalra” feliratra. Szeme már megszokta, hogy az ismert oldalainak mely részét kell olvasni úgy, hogy fel se fogjon semmit az idegesítően villogó bannerekből. Nem idegeskedik, nem érdeklődik, nem tulajdonít nekik jelentőséget: éppúgy megszokta, mint a hetes buszjáratok tömöttségét.
Ilyen hozzáállással viszont a hirdetők semmit nem érnek el abból, ami miatt a reklámokat készítették. Bár az internetezők számával együtt (2004-ről 2008-ra számuk megduplázódott, vagyis elérte a teljes lakosság 46 százalékát. EU-s átlag 60%.) a világhálón való vásárlás is dinamikusan növekszik, de ezekben egyre kisebb szerepet játszanak a már említett reklámfogások. Pedig azokkal is próbálkoznak, egyre erőszakosabban, vagy egyre „személyesebb” köntösbe bujtatva, de mindhiába: a felhasználók nagy részét csak pár napig tudják megtéveszteni s utána ezekhez is alkalmazkodnak.
A szabadság forradalma: Youtube és társai A különböző videó megosztó oldalak jelentősége és népszerűsége már jóval túlnőtt azon, amit bárki gondolt volna róluk korábban. Elvégre ki ne szeretne egy olyan oldalt, ahol ingyenesen szinte mindent meg lehet nézni és hallgatni, és ezek tartalmát nem egy szerkesztő/ főnökség formálja, hanem maguk a fogyasztók alakítják azt a fogyasztóknak, így tartalmuknak alig szab határt valami, és nincsenek tele olcsó marketingfogással. Megfelelő programok használatával kiélhető rajta a kreativitás, a rajongás, a hülyeség, vagy egy jól elrejtett kamerával bosszút lehet élni a hülye főnökön, esetleg egy életre el lehet venni egyes emberek kedvét a kulturálatlan viselkedéstől (Pl.: a „kutyakakás lány”).
Az embereket érdekli más emberek kreativitása, véleményei, történetei. Egészen annyira hogy a youtube-nak több regisztrált tagja van, mint egyes (nem is kicsi) országok össznépessége, valamint a rajta található videók száma csillagászati összegekhez közelít. Látva hatásukat, minden cég, szervezet, művész vagy vállalkozó igyekszik ezekre felkerülni, főleg a legnagyobbra -egyenesen cikinek számít, ha egy klippet, jobb reklámot, vagy bármi fontosat nem lehet megtalálni a Youtube-on. Sőt, egyre több házibulikon divat a Youtube-ozás, vagyis a bulin résztvevők egymásnak mutogatják a kedvenc videóikat, a honlapon.
Kedvencek: mit miért? Vagyis miért van az, hogy az emberek rengeteg időt töltenek vicces, tanulságos, durva, bizarr, esztétikus, stb. videók, képek, netcomikok (világhálón terjedő képregények) és flash játékok nézegetésével? Talán már a kérdés magában foglalja a választ: mert ezt szeretik. Ráadásul ezek terjedése minden marketingfogásnál jobban működik. Fórumon, üzenő falon, mailen, vagy beszélgető programokon küldött linkek kilencven százalékára rákattintnak, az esetek több mint 70%-ban végig is nézik a tartalmat, ráadásul több mint 30%-ukat tovább is ajánlják másoknak. Ekkora eredményességi mutatót semmilyen reklámfogás nem bírt még generálni.
Ezen dolgok némelyike- filmekhez és könyvekhez hasonlóan- kultikussá nőtte ki magát. A macskatartók kedvence, a
Simons’ cat, ami apró rajzolt filmecskékben mutatja be nyávogó házi kedvenceink valódi arcát. Egyes reklámokra (főleg sör és futball reklámok) szinte külön közönség rendezkedett be, mint a
Bud Light a
Pepsi vagy a
Nike reklámai, de néha egyszerűen az
ötleletes reklámok is megfogják az embereket. Olykor a „valóságot leleplező” videók is nagy visszhangot vernek – mint a
dove evolution-je. Zene terén egyes kultikussá vált, hazánkban csak a youtube-ról ismert előadók kilppjei pöröegnek, Mint
Weird Al Irigy Hónaljmirigyet túlszárnyaló paródiái, vagy a székely rappet erőltető
Open Stage, valamint
olyan kippek, melyek teljesen lenyűgözik egy adott szubkultúra összes tagját. Sőt az áthallásoknak is rengeteg fanja akad, lehet szó akár a
Nightwishről, akár a teljesen más zenei körben mozgó
Pendulumról.
A „hülyeségek” tárháza is rengeteg látogatót vonz, legyen az
magyar Star Wars átgondolás, vagy megelevenített külföldi
terrorista bábu, esetleg egy, Bush elnökön élcelődő
nyelvi játék. A különböző, általában kritizáló véleménynyilvánításoknak is nagy a keletje, itt gondolhatunk az
antiarcokra, a
panaszkórusra vagy
Obama rapszódiájára . A sort a végtelenségig tudnánk folytatni
filmből kivágott átszinkronizált jelenetekkel,
showkból kikapott részletekkel,
profi kisfilmekkel, és még nagyon sok mással.
A videók mellett érdemes megemlíteni néhány webcomicot, amik szintén tetemes rajongótáborra tettek szert. A
fekete macska éles és ütős társadalom kritikája , vagy külföldön azok, amik egy szűkebb réteg szokásait parodizálják, mint például a
programozókét , vagy magát a
szerepjátékot. Igen elterjed munkahelyi vagy otthoni kikapcsolódás a Flash játékok szinte végtelen variációt felvonultató sorozata,
bugyutábbaktól egészen a kifejezetten
ötletesig . Bár már lecsengő félben van, de
egy-
egy kép is fel tudja dobni az ember napját, amit szintén e módszerekkel terjesztenek haverok és ismerősök.
A fentiekből kitűnik, hogy az átlagos internetező mivel kívánja elütni az időt, már ha nem munkáját végzi a világhálón. Egyes reklámok már megpróbáltak ráállni ilyen vonalakra (Pl. a CiD a Flash játékok mintájára) de ezek álltalába kifejezetten félresikerült próbálkozások lettek. Mégis, a jövő számukra vagy itt, vagy az intelligens PR-okban rejlik.