Őszi divatirányzatok
Változatlanul tartja magát a lila és számos árnyalata, valamint a fekete, a szürke és az ezüst, abszolút kedvenc a magas sarok, a sok bizsu és a sál változatlanul elengedhetetlen kellék - árulják el a nyugat-európai és a magyar kirakatok.
2008. szeptember 25. csütörtök 08:59 - Hírextra
A düsseldorfi 2007-es tavaszi vásár előrejelzései beváltak (a szakemberek minimum másfél-két évre előre terveznek): a nyugat-európai és a magyar butikok kínálatában ugyancsak ezek a színek az uralkodók. Mellettük télre a meleg gesztenyebarna és a mustársárga díszlik, ez utóbbi hivatott élénkíteni a kissé gyászos hangulatú árnyalatokat. A barna lilával és türkizzel ugyancsak gyakori színkombináció. Bár külföldön kedvelt a kék, piros és a sárga tiszta, meleg színe télen is, ez Magyarországon most nem annyira jellemző.
Ami a formákat illeti, a kabátok és a kardigánok babavonalúak, nagy gombokkal és puffos ujjakkal, vagy duplasoros retrószabással és hangsúlyos övvel, váll-lappal. Ugyanez vonatkozik a szoknyákra, amelyeknél a tervezők igyekeznek merész megoldásokat alkalmazni. Tulipán- és hordóvonalak, abszolút minik és hosszú maxik váltják egymást. A blézerek dereka szinte a mell alatt van - ez főleg a vékony alkatú fiataloknak előnyös.
A kockás reneszánszát éli és mintha a virágos-hippis-indiai vonal kicsit háttérbe szorult volna. A retrós körök és általában az egyszerűbb, de nagyléptékű minták még mindig népszerűek.
A nagyon magas sarkú cipők szinte egyetlen kirakatból sem hiányoznak. Ellenpontjaik a teljesen lapos balerinacipők, amelyeknek népszerűsége mit sem csökkent a hideg idő beálltával. Gyakorlatilag hordhatatlanul magas sarkú, néhány pántból álló csillogó szandálok láthatók az olasz butikok kirakataiban, mintha még mindig nyár lenne. A sarkak némelyike nem egyszerűen csak magas, hanem alácsukló, olykor deformáltnak, bumfordinak tűnik, mindenképpen hangsúlyos.
A táskák változatlanul nagyok és fényesek, ismét feltűnt a borítékforma, főleg alkalomra.
A bizsuk ugyancsak jókorák, szinte gigantománok, vagy ahogyan a divatszakmában nevezik, oversize méretűek. A könnyű műanyagból és fémkarikákból összeállított hosszú láncok az uralkodók. A fülbevaló kicsit háttérbe szorul, a karkötők és a láncok a dominánsak. Az övek nem a csípőn helyezkednek el, hanem a derékon vagy a mell alatt.
A legkülönfélébb anyagú sálak, az ál- és valódi pasminák, vagy csak a vastagon a nyakba tekert kelmedarabok az idén is részét képezik a fiatalok divatjának. Ezek a legolcsóbb eszközei a kabátok felfrissítésének, a téli öltözékek változatossá tételének.
A világhírű divatházak és az haute couture bemutatók általában nem tartanak be semmilyen szabályt és nem igazán érdekli őket a trend. Egyrészt, mert ők diktálják azt - és előre soha nem lehet tudni, hogy mi terjed majd el a kifutó merész ötleteiből a hétköznapi divatban - másrészt saját hagyományaikat követik, és azon belül próbálnak megújulni.
A közép-kategóriás márkák és a nagy áruházak külföldön szigorúan a trendre koncentrálva állítják össze a kínálatot, szinte csak azokat a ruhaneműket lehet kapni az üzletekben külföldön, amelyek ennek megfelelnek. Ez Magyarországon csak néhány magyar bevásárlóközpontra, illetve plázák márkás butikjaira jellemző, a kisebb, kültelki, vidéki boltokban inkább a klasszikus stílus jelenik meg.
A magyarországi kínai üzletek még konzervatívabbak, többnyire a néhány évvel ezelőtti stílusban gyártatják az ötletszerűen, a főnök által kiválasztott pólók, pulóverek, szoknyák ezreit.
Fotó: Oláh Csaba
Forrás: MTI