Százéves a Szalajka-völgyi kisvasút
Eleonóra és Csillag - így hívták egy évszázaddal ezelőtt a Bükkben az eredetileg fa és kőszállításra épített Szalajka-völgyi kisvasút első két mozdonyát - derült ki azon az ünnepségen, amelyet a vasút centenáriuma alkalmából rendeztek vasárnap Szilvásvára
2008. szeptember 28. vasárnap 21:00 - Hírextra
Ugyan fát és követ már nem szállítanak a kocsik, viszont évente mintegy 250 ezren vonatoznak végig a megmaradt 5 kilométeres szakaszon, így a Szalajka-völgyi Magyarország legnépszerűbb működő erdei vasútja - hangsúlyozta Pallagi László a vonalat működtető Egererdő Zrt. vezetője.
Mint elmondta: az erdei vasutak kiépítése a múlt század első évtizedeiben kezdődött többek között a Bükk-fennsíkon és a Szalakja-völgyben. A kettőt a nagy szintkülönbség miatt egy úgynevezett siklópálya kötötte össze, amelyen a megrakva leeresztett kocsik húzták fel az üres tehervagonokat.
Ugyanakkor az évszázad közepére kiépültek az erdei utak, amelyek megpecsételték az erdei vasutak sorsát, a nyersanyagszállítás ezután közúton történt.
A megmaradt szakaszokon viszont megindult az idegenforgalmi célú személyszállítás; a Szalajka-völgyi vasút esetében 1953-ban. Az utolsó kőszállítmány pedig 1967-ben zakatolt végig a vonalon.
Időközben az eredeti 21 kilométeres vasútból, mindössze egy 5 kilométeres, a Szalajka-völgy nevezetességeit feltáró szakasz maradt meg. Ugyanakkor míg 1958-ban 60 ezer utasa volt a kisvonatnak, addig immár 250 ezres az éves forgalom - ismertette a kisvasút történetét a vezérigazgató.
A centenárium alkalmából emléktábla került a kisvasút Fatelepi állomásának falára és vasúttörténeti kiállítás nyílt az épületben.
Ezzel egy időben, úgynevezett értéknyomásos képeslapot állított ki a Magyar Posta, amelyet első napi bélyegzővel adhattak fel a helyszínről az ünnepség résztvevői.
Országszerte 14 kisvasút élte túl az elmúlt évszázad gazdasági változásait. Együttesen mintegy egymillió turistát szállítanak évente.
Forrás: MTI