Budapesti hidak
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kedden felavatja az M0 autópálya részét képező 300 méter pilontávolságú, ferdekábeles Megyeri hidat. A Sajtóadatbank összeállítása a budapesti Duna-hidakról a folyón lefelé haladva:
2008. szeptember 30. kedd 10:22 - Hírextra
ÉSZAKI (ÚJPESTI) ÖSSZEKÖTŐ VASÚTI HÍD: A Budapest-Dorog-Esztergom vasút Duna-hídját, amely Újpestet a Népszigettel és az óbudai parttal kötötte össze, egy torinói cég építette. A 671 méter hosszú, 7 nyílású hidat 1896. november 3-án adták át, a II. világháború alatt felrobbantott létesítményt 1955. május 21-re építették újjá.
ÁRPÁD HÍD: Létesítéséről már 1908-ban törvény született, de az I. világháború, majd a Horthy Miklós (ma Petőfi) híd építése miatt elhalasztották. Általános terveit Széchy Károly és Sávoly Pál készítette és Sztálin híd néven 1950. november 7-én avatták fel. A kiszélesített, felújított hidat 1984. november 5-én adták át.
MARGIT HÍD: A második budapesti Duna-hidat 1876. április 30-án nyitották meg, terveit Ernest Gouin francia mérnök készítette. 1944 novemberében máig tisztázatlan körülmények között felrobbant az aláaknázott pesti rész, majd a visszavonuló németek 1945. január 18-án a budai szakaszt is felrobbantották. Az eredeti alakjában újjáépült hidat teljes szélességében 1948. augusztus 1-jén adták át, utoljára 1978-ban történt nagyobb felújítás.
LÁNCHÍD: Gróf Széchenyi István kezdeményezésére William Tierney Clark angol mérnök tervei alapján épült a 380 méter hosszú, háromnyílású híd, amelyet 1849. november 20-án avattak fel. A II. világháború végén a visszavonuló németek felrobbantották. Az újjáépítés után az ünnepélyes átadás 1949. november 21-én történt meg. A hidat 1973-ban, majd 1986-88 között újították fel.
ERZSÉBET HÍD: Az 1903. október 10-én átadott híd a két pillér közötti 290 méteres távolságával akkor a világ legnagyobb nyílású közúti lánchídja volt. 1945-ben a németek felrobbantották, Sávoly Pál tervei alapján már kábelhídként építették újra és 1964. november 21-én avatták fel.
SZABADSÁG HÍD: Építését 1893-ban határozták el, az akkori Fővám tér és Sáros fürdő között készült hidat 1896. október 4-én avatták fel a névadó Ferenc József magyar király és osztrák császár jelenlétében. A németek 1945. január 16-án felrobbantották. 1946. augusztus 20-án adták át ismét, és akkor kapta mai nevét. 1985-86-ban teljesen felújították, a híd ekkor kapta vissza zöld színét. 2007. augusztus 21-én megkezdődött az újabb felújítása.
PETŐFI HÍD: 1933 és 1937 között Álgyay Hubert Pál tervei alapján építették meg, s 1937. szeptember 12-én nyitották meg, 1945-ig Horthy Miklós kormányzó nevét viselte. 1945. január 14-én a visszavonuló német csapatok felrobbantották, újjáépítve 1952. november 25-én adták át a forgalomnak, majd 1979-80-ban felújították.
LÁGYMÁNYOSI HÍD: 1995. október 30-án avatták fel a mintegy 500 méter hosszú, 30 méter széles, Sigrai Tibor tervezte hidat, amelyen kétsávos autópályát és kerékpárutat alakítottak ki. A világítást világszerte egyedülálló módon, tükrökre eső reflektorfénnyel oldották meg.
DÉLI ÖSSZEKÖTŐ VASÚTI HÍD: A Duna két oldalán futó vasúthálózatokat összekapcsoló hidat 1877. október 23-án adták át. A hidat 1873-1876 között francia cégek készítették, magyar tervek alapján 1909-1913 között átépítették. 1944. december 31-én a németek felrobbantották, teljes szélességében 1950. június 22-én avatták fel újra.
M0-ÁS HIDAK: A Budapestet elkerülő autóút-körgyűrűn 1990 novemberében adták át a Budatétény és Dunaharaszti között megépült Hárosi Duna-hidat és a soroksári Dunaág-hidat.
Forrás: MTI