Száraz lábbal a Dunán - nyakig elmerülve
Lezárult a budapesti építkezések egy korszaka. Annyiban sántít a dolog, hogy a korszak lezárult, ez építkezés viszont csak hellyel-közzel fejeződött be. Itt-ott még hiányzik egy-két nagyon fontos szakasz. A Megyeri híd átadásának alkalmából az ünnepségről
2008. október 2. csütörtök 12:03 - Molnár Miklós
Az M0 múlt heti átadása után a legjelentősebb fejlesztést a Megyeri híd forgalomba helyezése jelenti. Így vált teljessé az az infrastrukturális fejlesztés, ami a pesti és a budai oldal összeköttetését hivatott megoldani a Főváros északi felén, aminek köszönhetően jelentősen lerövidül a távolság a XV. kerület és Buda között. Eddig az Árpád, illetve a Margit hídon tudtunk csak közlekedni, ami önmagában is sokkal több időt jelentett, a dugókat nem is számolva. Reméljük, hogy most már nem csak Budapest elkerülése lesz sokkal egyszerűbb a számunkra, hanem a budai oldalra való átjutás is.
Miként zajlott az ünnepség, a jelenlevők miként fogadták a forgalomba helyezést?A hídról azt érdemes tudni, hogy összesen körülbelül 62 milliárd forintba került. Az ország leghosszabb hídja a rávezetésekkel együtt, különleges technikával készült: az Északi híd az első ferdekábeles híd Magyarországon. A háromszög alakú, 100 négyzetméter körüli világítás minden bizonnyal Budapest dísze lesz, hiszen az építmény még a Gellért hegyről is látható lesz majd. A 2-szer 2 sávos közút mellé építettek még egy-egy sávot, ami leállósávnak, illetve biciklisávnak is használható. Emellett természetesen van gyalogos járda, valamint egy bicikliút is. Úgy gondolom, hogy most ez Magyarország legszebb hídja, a 62 milliárd forint pedig azt jelenti, hogy a legdrágább.
Az ünnepséget a híd közepén tartották, ahol repülőgép bemutató is volt. Meghívót a pesti és a budai oldalon is rengetegen kaptak, s ennek köszönhetően a híd közepén mind a két oldalról nagyon sokan várták a híd felavatását. A miniszterelnök úr, a főpolgármester úr és a gazdasági miniszter úr közös avatása után a két oldal polgárai jelképesen kezet is foghattak egymással.
Alapvetően örülnek a hídnak? Rendben van, hogy sokkal egyszerűbb lesz átmenni Budára, de a budaiak is könnyebben jöhetnek át ide, ami azt jelenti, hogy jelentős forgalomnövekedéssel kell számolni. Nem tartanak ettől?A híd még nincs befejezve. A 10-es útig elmegy, de a 10-es és 11-es utat összekötő szakasz még nem készült el. Jelenleg Szentendre és Visegrád irányába lehet csak használni az aszfaltcsíkot, de a legjobb az lenne, ha legalább a régi Bécsi útig el lehetne jutni az átadott szakaszon. Itt azonban van egy nyomvonal vita, ami miatt a 11-es utat csak kerülővel lehet elérni. Ez a veszekedés – remélem nem így lesz – akár évekig is eltarthat. Addig csak a Dunakanyarból érkező hatalmas forgalom számára lesz nagy segítség az új híd. Ennek köszönhetően főleg Újpesten lehet nagyobb forgalomra számítani majd, a Váci úton a város felé tartó irányban.
Az biztos, hogy a nagy teherjárművek elvezetése szempontjából – még így is, hogy nem ér el odáig, ameddig szeretnénk – óriási tehermentesítése a városnak.
Mégis mikorra készülhet el a hiányolt szakasz?Viszonylag rövid szakaszról van szó. De e rész építésébe belejátszik az is, hogy az M0 északi szakaszának nyomvonala sincs még eldöntve. Először is azt kell eldönteni, hogy Budakalász és Pomáz között hol megy majd az út. Ez a vita nagyon régen tart már, reméljük minél hamarabb megnyugszanak a kedélyek és elkezdődhet a tervezés, majd a kivitelezés. A települések saját érdeke is, hogy minél hamarabb pontot tegyenek az ügy végére, mert az M0 léte hatalmas értéknövekedést jelent a környező telkek számára. Az optimistább, de realista elméletek szerint már 2010-re megépülhet a hiányzó rész.
A Margit híd lezárásakor csak az Árpád híd és – most már – a Megyeri híd marad, hogy az északi forgalomnak átjutást biztosítson a Dunán. Nem félnek a sok autóstól? Az Aquincumi híd szóba jöhet-e ismét, mint lehetséges mentőöv?Így igaz, a Margit hidat még ebben az évben le fogják zárni. Legjobb értesüléseim szerint a Megyeri-híd átadása volt az egyik kritérium, tehát a szolgálatból való kivonás rövid időn belül megtörténhet. A Margit híd működéséhez már most is egyedi engedélyekre van szükség. A műszaki állapot teljes rekonstruálása már öt-hat évvel ezelőtt szükséges lett volna. Az új Margit híd leghamarabb 2010 áprilisa környékére készülhet el. Addig nagyon nagy toleranciára van szükség az autós társadalom részéről. Azok, akik eddig bejöttek a városba az Árpád hídig, azok elmehetnek majd a Megyerin, viszont egy agglomerációs híd nem tud kiváltani egy belső városi hidat, mint amilyen a Margit híd is.
Az Aquincumi híd megépítését illetően: az optimális átkelő egy klasszikus belső városi híd lenne. Az utolsó ilyen projektet a Lágymányosi híd jelentette. Budapest alapvetően hídkapacitás problémákkal küzd, amelyeket belső városi hidak épülése oldhatna meg. Az Aquincumi híd ezt szolgálná. A gond az, hogy például a XV. kerület is hátráltatja a híd tervezésének kezdetét. A jelenlegi nyomvonaltervet nem fogadjuk el, mert a rákospalotai fogadóhely kialakítása mintegy kilencven-száz lakóház lebontását igényelné. Ehelyett egy jobb megoldást kínálunk: a vasút túloldalán, a zuglói oldalon egy körülbelül háromszáz-négyszáz hektáros, nem beépített terület van, ahova úgy telepíthetnék a csomópontot, hogy ahhoz nem kell egy teljes ős-telepet lebontani. Nem csak mi problémázunk, hanem Újpest és Angyalföld se szeretné, hogy a jelenlegi tanulmányterv elfogadásra kerüljön. Ők a forgalomnövekedés elkerülését szeretnék. A budai oldalon az a probléma, hogy jobb oldalon egy lakótelep, bal oldalon pedig a Gázgyár van, ide nem lehet behozni a hidat. Így pedig pont azt a feladatot nem látná el, amit egy belső városi hídnak el kell látnia: hogy a rakpartról, vagy közeléből egyből föl lehessen hajtania hídra, és át lehessen kelni a másik partra.