A híd ami elválaszt
Nem összeköt, hanem elvágja a "köldökzsinórt" Horvátország és Magyarország között a múlt hónapban átadott autópályahíd, amely jelentős kerülőre kényszeríti a határ mentén élőket - állítja egybehangzóan Letenye és a horvátországi Muracsány (Gorican) polgár
2008. november 12. szerda 20:20 - Hírextra
A horvát település elöljárója, Mario Moharic a múlt héten három horvát minisztériumnak küldte el a település lakóinak nevében írt tiltakozó levelet. Az MTI-hez szerdán eljuttatott levelet Ivan Suker pénzügy, Bozidar Kalmeta tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális, valamint Gordan Jandrokovic külügy és európai integrációs miniszternek juttatták el a közlekedési és munkaügyi problémákat egyaránt okozó új helyzet miatt, ami veszélyeztetheti a délszláv állam uniós integrációját.
A muracsányi polgármester szerint a településen és annak környékén élők, valamint a régi határátkelőnél dolgozók elégedetlenek azzal, hogy a két ország autópályáját közvetlenül összekötő Zrínyi híd és az ahhoz tartozó határátkelő átadását követően megszűnt a régi átkelőn a személyforgalom. Arra is emlékeztetik a horvát kormánytagokat, hogy már 2003-ban, a tervezés időszakában jelezték, hogy az autópályán kívül nincs megfelelő úthálózat a határ közelében.
Muracsány és Letenye között a korábban alig néhány kilométeres távolság közúton most már 15 kilométerre nőtt, mert csak a sztrádára felhajtva közlekedhetnek a szomszédos települések lakói. Szerintük ez ellehetetleníti a horvát tulajdonosok számára magyarországi házaik és az általuk művelt birtokaik megközelítését, a magyarországi horvát települések - például Tótszerdahely, Tótszentmárton, Molnári, Semjénháza, Murakeresztúr, Petrivente és Fityeház - lakóinak az anyanemzettel való közvetlen kapcsolattartását is.
A régi átkelő horvát oldalán lévő hatalmas határforgalmi épület a muracsányiak szerint a többmilliós állami beruházás elpazarlását jelenti jelenlegi kihasználatlansága miatt, a közeli benzinkúton, vendéglátóhelyeken, pénzváltókban vagy spedíciós irodákban dolgozó mintegy 200 ember pedig elveszíti a munkáját a személyforgalom elterelése miatt.
Megoldásaként azt kérik: gyors államközi egyezménnyel tegyék lehetővé ismét, hogy a személyautók újból igénybe vehessék a régi átkelőt, a Zrínyi hídhoz vezető autópályáról pedig építsenek egy ide vezető közvetlen lehajtót. A Zalai Hírlap információja szerint a muracsányiak az autópálya blokádjával is hajlandók nyomatékosítani követelésüket.
A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság az MTI-nek eljuttatta azt a kormányrendeletet, amely a letenyei határforgalom kezeléséről rendelkezik, és már négy éve kihirdették. Ebből kiderül, hogy a két ország kormánya 2003 decemberében megkötött és 2004 decemberében kihirdetett megállapodása szerint az új átkelő megépülte után a Letenye-Muracsány közötti régi határátkelőhelyet csak a nemzetközi áruforgalom, az autópályáról letiltott járműforgalom, valamint a gyalogosok és a kerékpárosok vehetik igénybe.
Halmi Béla, Letenye polgármestere az MTI-től értesült arról, hogy az általuk is tarthatatlannak nevezett szabályozásról már évekkel ezelőtt döntöttek. Szerinte leginkább a nyári idegenforgalmi szezonban okoz majd jelentős fennakadást, hogy az autópályák csatlakozásánál megépített átkelő áteresztőképességét túl szűkre szabták.
Történelmi lépésnek nevezte, hogy megépült végre a két országot összekapcsoló új híd, de sajnálatosnak tartja, hogy nem összeköti, hanem inkább elválasztja a határ mentén élőket. Úgy látja: a nehézkes közlekedési lehetőségek nem segítik, inkább akadályozzák a térségben az Európai Unió által egyébként kiemelten támogatott határ menti együttműködéseket.
Forrás: MTI