A legális letöltés lenyomta az audio CD-t
Az amerikai Atlantic Records az első lemezcég, amelynek több pénzt hoz a fizetős letöltés, mint a CD-eladás.
2008. november 27. csütörtök 12:34 - Hírextra
A legendáját több mint fél évszázada Ray Charles szerződtetésével megalapozó kiadónak a bevétel 51 százalékát termelte az internetes letöltés az amerikai piacon az idén szeptemberben zárult üzleti év utolsó negyedévében. A CD-eladások aránya 49 százalékra csökkent.
A trendforduló az Ars Technica informatikai szakportál szerint "az eddigi legjelentősebb mérföldkő a digitális átállás felé vezető úton a zeneiparban." Gnarls Barkley, a Led Zeppelin és T.I. kiadójának anyavállalata, a Warner Music viszont továbbra is gyengélkedik; vesztesége 21 millióról 56 millió dollárra (11,2 milliárd forint) ugrott egy év alatt.
A világ harmadik legnagyobb lemezvállalata ugyan egyre több zenét ad el mp3-formátumban - a digitális forgalmazásból származó bevétel 28 százalékkal növekedett -, a teljes lemezpiac azonban gyorsabb ütemben zsugorodik, mint ahogy tör előre az internetes zeneforgalmazás.
A Forrester Research piackutató vállalat szerint az idei 10,1 milliárd dollárról 2013-ra 9,2 milliárdra csökken az amerikai piac, ráadásul a zeneipart nem csak a kalózkodás sújtja; Nagy-Britanniában például idén már több számítógépes játékprogramot és DVD-t adnak el, mint zenét.
A válságot túlélő lemezkiadók az Ars Technica szerint valószínűleg jóval kisebbek lesznek a mostani mamutvállalatoknál, és más üzleti modell alapján működnek majd; teljes albumok helyett az egyes számok forgalmazására koncentrálnak, zene mellett kínálnak koncertjegyeket, mobiletefon-csengőhangokat és rajongói kegytárgyakat - trikókat, posztereket -, és ingyenes webes tartalomszolgáltatást is nyújtanak, például a MySpaceMusic mintájára.
Forrás: MTI