Közpénzen veszik a rádiókat!
Kiterjedt tárgyalásokat folytat az Advertum Kft. országszerte, hogy regionális rádióadókat vásároljon. A kormánygaranciával megszerzett 2,1 milliárd forintos hitelt a cég nagy hévvel fordítja országos médiabirodalmának kiépítésére. Információink szerint a
2008. december 5. péntek 13:40 - Hírextra
Az Advertum Kft. nyeregben van. A Nyíregyházi székhelyű cég kormánygaranciával jutott hatalmas pénzekhez. Az így felvett 5,2 milliárd forintos hitelből egyrészt kifizette a Magyar Hivatásos Labdarugó Liga (MHLL) tartozását: az MHLL tulajdonában lévő Profi Liga Kft. 3,1 milliárd forinttal tartozott az államnak. Mivel ezt nem tudta kiegyenlíteni az APEH eljárást indított ellene.
Háttér
2001-ben a Profi Liga Kft. 3,1 milliárd forint értékben bocsátott ki kötvényeket Magyar Fejlesztési Bank (MFB) által, melyre az állam garanciát vállalt. A Liga vállalta, hogy 2006-ig visszafizeti az összeget – kamatostól. A befolyó pénznek elméletben a magyar labdarúgás infrastruktúrájának fejlesztése lett volna a célja. A pénzt az állam – mint kezes – visszafizette az MFB-nek, ám saját kasszájából nyilvánvalóan hiányzik. A kormány nemrég úgy döntött, behajtja a pénzt a Profi Liga Kft.-től. Ezért bevonta a kelet-magyarországi médiabirodalom felett basáskodó Advertum Kft.-t az ügybe. Az Advertum számára adott (még májusban) kezességvállalást egy 5,2 milliárd forintos hitelfelvételre. Ebből aztán elkérte a 3,1 milliárdját, és az ő részéről rendben van a dolog. A fennmaradó 2,1 milliárdot az Advertum „országos elérésű médiarendszer kiépítésére fordíthatja”.
Az Advertum ezzel a lépéssel gyakorlatilag megmentette a Ligát. Azonban elég aggályos az az eljárás, hogy a cég ezen felül 2,1 milliárdnyit költhet „országos médiahálózat kiépítésére”. Sokan úgy vélik, ez gyakorlatilag a kormány, azaz az MSZP médiabirodalmának megalapozására illetve további erősítésére fog menni.
Elindult a pénzköltésAz Advertum november végén aláírta a Ligával a szerződést, és ki is fizette annak tartozását az állam felé. A Hírextra információi szerint ezzel egyidőben nagy hévvel kezdtek a médiabirodalom kiépítéséhez. A cég minden megyeszékhelyen szeretne rádióadót üzemeltetni. Ennek két lehetséges útja van: vagy tulajdont vásárol egy már meglévő kereskedelmi rádióban, vagy frekvenciát szerez és saját adót indít. Tudomásunk szerint az Advertum az előbbit preferálja.
Ez persze érthető, hiszen egyrészt ez sokkal gyorsabban vezethet eredményre – ami a választások közeledtével elemi érdeke lehet a pénzért kezességet vállaló kormánynak és a szocialistáknak, másrészt mivel jelenleg frekvenciamoratórium van érvényben, amúgy sem tud új adót indítani.
Rádió1?A tárgyalások tehát gőzerővel folynak. Nem is egy, hanem egyszerre több rádióadóval is. Úgy tudjuk Budapesten a Rádió1 az Advertum egyik célpontja. Ennek kapcsán megkerestük Márton Dávidot a Rádió1 ügyvezető igazgatóját, aki határozottan cáfolta a hírt. Mint mondta szó sincs tárgyalásokról, még csak fel sem merült az Advertummal való együttműködés.
A képet némileg árnyaltabbá tette Klausmann Viktor, az Advertum Kft szóvivője, aki a Hírextra megkeresésére azt mondta, nem cáfolja, de nem is erősíti meg a Rádió1 megvételéről szóló tárgyalások hírét. Mint mondta, a tárgyalási pozíciók miatt nem lenne szerencsés ezt nyilvánossá tenni, ám azt is hozzátette, „nyilván ha ez a szakmában nyílt titok, akkor tulajdonképpen lényegtelen.” Kérdésünkre azt is megerősítette, hogy jelenleg több rádióadóval is tárgyalnak az országban.
Konkrétumokat a tárgyalások lezárása előtt nem kívánt mondani, ám azt elárulta, olyan adókról van szó, amelyek megyeszékhelyeken működnek, és regionálisan az első három leghallgatottabb rádió között vannak. Ha ezek közt keresgél a sajtó, akkor közel jár az igazsághoz. Jelenleg úgy tűnik, január közepére fogják nyilvánosságra hozni ezen tárgyalások eredményét.
Az emelkedő birodalomAz Advertum Kelet-Magyarország médiaéletének meghatározó szereplője. Az országrészben egymillió fő elérésével Magyarország legnagyobb nem budapesti médiacége. Övék volt Debrecen, Miskolc és Nyíregyháza leghallgatottabb helyi rádiója, a Gold FM Rádió, mely a 15-49 éves korosztályban közel 20 százalékos napi elérést tudhat magáénak. Ezeket azonban egytől egyig elvesztette. A debreceni és miskolci adót koncessziósdíj-tartozásuk miatt záratta be az ORTT még július elején. A megmarad nyíregyházi rádióra a médiahatóság szintén tartozás miatt kezdeményezett felszámolási eljárást.
Sziky Gyula az MHLL alelnöke:
Az Advertum állami kezességvállalás mellett bankoktól felvett hitelből azonnal kifizeti az APEH felé az MHLL 3,1 milliárdos tartozását, az MHLL pedig évi 206 millió forintot törleszt az Advertumnak hitelt nyújtó bankok felé. Az Advertumot azért nem lehetett megkerülni, mert az MHLL jelenleg nem lenne képes kifizetni a 3,1 milliárd forintot, mivel lejárt tartozása miatt nem kaphatna újabb kölcsönt, így mindenképpen szükség volt egy külső cég bevonására. Az MHLL olyan jogokról mondott le, amelyek jelenleg nincsenek értékesítve, így tulajdonképpen nem veszít pénzt.
Az elvesztett rádióadók miatt természetes igényük volt tehát, hogy újakat vásároljanak. A rádióadók felé tett puhatolódzáson kívül a cég november végén kötött szerződést a Metro hírújsággal is. Ennek értelmében november 26-tól a Média 1 újság a Metro hírújság 8 oldalas mellékleteként jelenik meg.
Az Advertum tulajdonában van ezeken kívül Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 300 autóbuszának kizárólagos reklámfelülete, valamint közel 500 óriásplakát az ország területén, ezenkívül Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék egyetlen sport és bulvár hetilapja, a Média 1, a Metro Hírújság regionális melléklete.
A hatalom építkezikMindezek segítségével az Advertum komoly befolyást szerez majd nemcsak a kelet-magyarországi, de az országos és a budapesti médiában is. És mindannyian tudjuk: a választásokon a média a legnagyobb hatalom.