Ferihegy: folyamatos utasforgalom
Folyamatos az induló utasforgalom kiszolgálása a Ferihegyi repülőtéren, a nap hátralevő részében is hasonlóra kell számítani, ám kisebb késések, várakozások előfordulhatnak; hétfőn a gazdasági és erkölcsi károk miatt több szervezet megegyezést sürgetett a
2008. december 15. hétfő 14:17 - Hírextra
Ferihegyen továbbra is a 2-es terminál üzemel, mivel a fapados légitársaságok jegykezelése a 2B terminálra helyeződött át. Innen történik minden, nem schengeni övezetbe tartó járat becsekkolása is. A schengeni övezetbe tartó, nem fapados légitársaságok jegykezelése maradt a 2A terminálon.
Hétfőn 12 óra előtt nem sokkal három utasbiztonsági csatorna működött, ezek előtt körülbelül negyven perces sorban állásra kell számítaniuk utasoknak.
A reggeli csúcsforgalomban átlagosan 20-30 perces késésekkel indultak el a járatok: a Budapest Airport tájékoztatása szerint félórás késéssel felszállt a Wizz Air londoni és milánói járata, és 29 perces késéssel elindult a Malév brüsszeli járata is. A Lufthansa gépe Frankfurtba 26, Münchenbe 15 perces csúszással indult. A többi között felszállt a Malév amszterdami és az Austrian Airlines bécsi járata is.
A közlemény szerint reggel 7 órától délután 5 óráig legalább három biztonsági ellenőrző csatorna üzemel folyamatosan, de vannak időszakok, amikor négy kaput is meg tud nyitni a Budapest Airport. Az utasbiztonsági ellenőrzés továbbra is kizárólag a 2B terminálon történik.
A Budapest Airport hétfőn arra számít, hogy ha késéssel is, de minden járat el tud indulni. Az érkező forgalomban semmilyen fennakadás sincs.
Hétfőn délelőtt 11 óra után újra tárgyalóasztalhoz ültek volna a sztrájkoló szakszervezetek és a munkáltató BA képviselői, de délig a tárgyalások nem kezdődtek meg. Megegyezés egyelőre nemigen várható, hiszen nagyon merevek az álláspontok. Ezzel kapcsolatban Lichtenberger Tamás, a Magyarországon működő légitársaságok érdekképviseletének elnöke hétfőn az MTI-nek elmondta, hogy a ferihegyi sztrájk és a Budapest Airport belső problémái miatt olyan mértékű erkölcsi és anyagi kár éri a légitársaságokat, ami már lassan túlmegy minden tűréshatáron.
Hozzátette, vasárnap megismerte a munkavállalók 12 pontos követelését, amely több tekintetben nagyon megdöbbentette, mivel sok olyan követelés van, amit a munka törvénykönyve szabályoz, például a munkaidővel, a munkaszerződéssel és kollektív szerződéssel kapcsolatban. Ezeket a kérdéseket tudomása szerint szabályozza a munkáltató BA, tehát él jogaival. Ugyanakkor a munkavállalók is élnek alkotmányos sztrájkjogukkal, s ez az a kettősség, ami most kilátástalanná teszi a helyzetet.
A több napja tartó sztrájk kapcsán hétfőn a Magyar Szállodaszövetség felhívta a munkáltatók és a munkavállalók képviselőit a mielőbbi megegyezésre, és a Ferihegyi repülőtér normális üzemelésének gyors visszaállítására. A szövetség szerint a felek nemcsak megbízóiknak tartoznak felelőséggel, hanem az egész magyar turizmusnak, a magyar nemzetgazdaságnak is, amelyeknek a repülőtéren elhúzódó sztrájk beláthatatlan károkat okoz.
A szállodaszövetség szerint a Ferihegyi repülőtéren kialakult helyzet erősen rontja Magyarország külföldi megítélését, ez az elmúlt hónapok pénzügyi válsága, az ország fizetőképességének megrendülése után csökkenti a turizmus versenyképességét, eltántorítja a külföldi befektetéseket, és tovább növeli a gazdasági nehézségeket.
A szakszervezet követelései között szerepel egyebek között, hogy a munkáltató kössön velük új kollektív szerződést, amelyet a munkáltató 3 évig nem mond fel, illetve, ha mégis így dönt, akkor is folyósítsa a szerződésben szereplő anyagi és egyéb juttatásokat a hátralévő időben is.
A munkáltató függessze fel a folyamatban lévő kiszervezéseket és a következő 3 évben erre ne is kerüljön sor. A BA a havi átlag munkaidőkereten felül végzett munkaidőt 120 százalékos mértékben fizesse ki 3 évre visszamenőleg, és azt is kérik, hogy a munkáltató 2009. január 1-jéig szerezze vissza a magyar államtól a BA Zrt. üdülőjét, és ott a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig folyamatosan biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét.
Egyben 65 millió forint kártérítést is követelnek, amiért a munkavállalók az elmúlt három évben nem használhatták az üdülőt. Azt is követelik, hogy a munkáltató 2010-ig ne bocsásson el munkavállalókat, mivel véleményük szerint a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
Szollár Domokos szóvivő korábban az MTI-nek azt mondta: a BA vállalta, hogy jövő hét közepére a szakszervezetnek átadja az új kollektív szerződés javasolt szövegtervezetét. A BA 2008. június 24-én kezdett tárgyalásokat a kollektív szerződés módosításáról, amelyben újra szabályozza a repülőtéri munkaszervezés egészét, beleértve a munkarendeket és a munkaidőkereteket.
A reptér üzemeltetője szerint ugyanis a hatályban lévő ksz nehézkessé, pazarlóvá teszi az üzemeltetést.A folyó átalakítások célja a hosszú távú stabilitás megteremtése és a legtöbb munkahely megőrzése a rendkívül nehéz helyzetbe került légiközlekedés iparágban. Az átalakítási program felfüggesztése elfogadhatatlan a Budapest Airport számára - mondta.
Forrás: MTI