Fontos elismerés
Az Eck Imre-díj egy fontos elismerés, pont Eck Imre szellemiségének okán - hangsúlyozta a díjjal idén kitüntetett Juronics Tamás az MTI-nek, hozzátéve: úgy véli, annak az intellektuális, de közben az érzelmekre ható színháznak a szellemisége, amelyet a Pé
2008. december 18. csütörtök 14:30 - Hírextra
"Nagyon büszke vagyok, hogy méltónak tartott az Eck Imre Közalapítvány és a mester özvegye arra, hogy én kapjam a díjat" - fogalmazott Juronics Tamás, aki társulata, a Szegedi Kortárs Balett A mennyei város és A katona története című produkciójának csütörtöki fővárosi bemutatója előtt veheti át Pécs országgyűlési képviselőjétől, Szili Katalin házelnöktől az elismerést.
Mint azt a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője felidézte, pályafutása során találkozott Eck Imrével, de nem voltak szorosabb kapcsolatban, hisz mikor ő fiatal táncos volt, a mester már idősödött. A pécsi önkormányzat által 2005-ben alapított Eck Imre Közalapítvány kuratóriuma kétévente ítéli oda a Pécsi Balett alapítójának nevét viselő díjat egy olyan alkotóművésznek, illetve művészeti csoportosulásnak, amely szellemiségében folytatója az Eck Imre által teremtett színházi-alkotói kultúrának.
Juronics Tamás munkássága sok tekintetben közel áll a táncos, koreográfus, képzőművész és "színházcsináló" Eck Imre alkotó szellemiségéhez - indokolta döntését a mester özvegye, Végvári Zsuzsa által vezetett kuratórium.
Mint arra rámutattak, lassan 50 éve annak, hogy 1960-ban Eck Imre megalapította a Pécsi Balettet. Ekkor azt vallotta, hogy olyan táncjátékokat kell létrehozni, amelyek úgy hatnak a ma élő emberre, hogy formálják gondolatvilágát. Később több évtizedes munkáját is jellemezte ez a hitvallás. Juronics Tamás minden művében látható hasonló törekvés. A mai kor egyéni problémáit és a társadalom bonyolult összefüggéseit boncolgató kérdések minden munkájában megtalálhatók.
"Művei gondolkodásra késztetnek, de megértésükhöz segít, hogy birtokában van az a képesség, amellyel rendkívüli érzékenységgel használja a színház hatalmas erejét. Az emberi test, a zene és a képi világ együttes hatására törekszik. A muzikalitás, a választott zene tisztelete mellett tárgyhasználatának, mozdulatvilágának szimbolikája rokon az ecki gondolatok megjelenítési módjával, a mély emocionális és intellektuális hatásra törekvéssel, ahol a mozdulatok sohasem csak dekoratív céllal, hanem funkcionálisan, a gondolatoknak alárendelten jelennek meg" - méltatták Juronics Tamás munkáját, hangsúlyozva, hogy a kortárs gondolkodó ember problémáit bemutató táncművek létrehozása és előadása a legmagasabb rendű alkotói tevékenységek közé tartozik.
Az Eck Imre születésnapján, december 2-án odaítélt díjjal korábban Bretus Mária és Hetényi János táncművész házaspárt tüntették ki az Eck Imre-koreográfiák hiteles tolmácsolásáért, a művek létrejöttében nyújtott alkotótársi tevékenységért.
Eck Imre Kossuth- és Liszt-díjas balettművész, táncos, koreográfus, kiváló művész 1930. december 2-án született Budapesten. A balettintézetben Nádasi Ferenc tanítványa volt, táncművészi pályafutását 1949-ben kezdte a Magyar Állami Operaházban. Első egész estét betöltő balettje, a Csongor és Tünde nagy szakmai és közönségsikert aratott. 1960-ban szakította meg szólótáncosi karrierjét, amikor egy különleges osztály végzett az Állami Balettintézetben. Eck követte őket Pécsre, ahol létrehozta Magyarország első modern táncszínházát. Szakmai és közönségsikerekben bővelkedő alkotásai közül kiemelkedett a Pókháló, a Tavaszünnep, A csodálatos mandarin és a Requiem. Hosszú, súlyos betegség után 1999. december 20-án hunyt el.
Forrás: MTI