A Jézuska is vonatozhat
A VDSZSZ befejezte sztrájkját, újra visszaállt a vasútforgalom. Az utasok már nem anyáznak, a MÁV és az állam továbbra is kérlelhetetlen, az ünnepek pedig egyre közelednek, így felvetődik a nagy kérdés: mindez a káosz kinek volt jó?
2008. december 23. kedd 10:30 - Pásztor Balázs
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), amely a vasúti ág egyik legkisebb, de leghangosabb és legbefolyásosabb szakszervezete, azért kezdett sztrájkba, mert 2005-ben Kóka Jánosnak -akkori gazdasági és Közlekedési miniszter - volt egy olyan felelőtlen kijelentése, miszerint a MÁV Cargo eladásából minden MÁV dolgozó részesülni fog. A Cargot eladták, a dolgozók nem részesültek(ami miatt Kóka átvette a Fidesz szlogent, vagyis szerinte ezért Gyurcsány a hibás) - innen nézve akár jogos is lehet a sztrájk.
Csakhogy a felelőtlen politikai ígérgetés csak egyszer hangzott el - egyik fültanú tagadja, a másik megerősíti - írásba nem foglalták, így komoly értéke sincs. Ám sztrájk az volt miatta, amit a közvélemény nem néz jó szemmel (ezt kimutatva hackerek törték fel a VDSZSZ honlapját és tettek közzé egy mulatságos közleményt), tekintve hogy egyesek nem bírtak hazajutni, másik pedig a régen látott, távoli rokonokat voltak képtelenek elérni. Ráadásul a többi vasutas szakszervezet sem támogatta a sztrájkot.
Nem a VDSZSZ az egyetlenBár általában a VDSZSZ-t ismerik, mint vasutas szakszervezetet, közel sem ő az egyetlen. A Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSZSZ), a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ), a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete (PVDSZ) és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) például nem támogatta a sztrájkot, sőt VSZ sokszor konfrontációba is került a VDSZSZ-el a sztrájk miatt. Úgy tűnik, hogy VDSZSZ nem is akar a többi szakszervezet jelenlétében beszélni a MÁV-val, ugyanis december 19.-i Kollektív Szerződés okán meghirdetett tárgyaláson nem vett részt, és emiatt a sztrájkról sem tudtak érdemi párbeszédet folytatni
A PVDSZ határozata magában foglalj,a hogy "a VDSZSZ vezetőin kívül megszólaló más szakszervezeti vezetők szerint a követelések minden realitást nélkülöznek és felelőtlen, káros akciónak minősíthetőek" - ők maguk is ezt az álláspontot támogatják. „Az álságos célokat leleplezi az a tény is, hogy a VDSZSZ jelenlegi akcióiról meg sem kísérelt egyeztetni a többi szakszervezettel, akkor ugyanis lehet, hogy – ha nem is a + 2,5 hónap és a + 10 százalék, de valami – eredményt el lehetett volna érni.” A teljes álláspont
itt olvasható.
Karácsonykor azonban majdnem vonat nélkül maradtunk, ugyanis a vasúttársaság közleménye szerint: amennyiben hétfőn nem született volna megállapodás a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között, akkor a karácsonyi ünnepekre már nem állhatott volna helyre a vasúti közlekedés. A tárgyalás hétfőn este 5-kor kezdődött, amelyben deklarálták, hogy 23.-án éjféltől -többek közt az utasok elégedetlensége miatt - megszüntetik sztrájkot.
Akik nem vonatoznakA Vállalkozók Szövetsége (VSZ) a Hirextra megkeresésére elmondta, a sztrájk az export-import cégeknek felettébb bezavart, ugyanis az év végi hajrában, a terveket mindenki megpróbálja a jelenlegi gazdasági helyzetben is betartani, de Gaskó úrék összekuszálták a gazdasági viszonyokat és szembemeneteltek az ország érdekeivel. "Gyakorlatilag az ellenzéki pártok bujtogatásával (utalva itt akár a költségvetési bizottság botrányos „sztrájkülésére”-szerk.) próbáltak olyan előnyöket kovácsolni maguknak - és az őket felfuttatóknak - , ami elítélendő, főleg karácsonykor."