A lakosság nagy része gyógyszertárban vásárol
A lakosság mindössze 12 százaléka vásárol gyógyszert patikán kívül - hipermarketben, drogériában vagy benzinkútnál -, a többség továbbra is gyógyszertárban szerzi be a pirulákat - derül ki a webbeteg.hu egészségportál és a Szinapszis Kft. kutatásából.
2009. január 21. szerda 15:50 - Hírextra
A felnőtt magyar lakosság körében végzett, véletlenszerű telefonos megkérdezéssel lebonyolított felmérés a gyógyszervásárlási szokásokat, a patikahűséget és a patikán kívüli vásárlásokat vizsgálta.
A kutatásból kiderült, hogy a lakosság túlnyomó többsége (tíz lakosból kilenc) még mindig a gyógyszertárakból szerzi be a szükséges, recept nélkül kapható gyógyszereket.
A gyógyszertárakhoz hű vásárlók aránya az életkor emelkedésével nő: 35 év alatt 83 százalék, míg 55 év felett több mint 90 százalék. Leginkább az idős nyugdíjasok hűek a patikához, aminek az lehet az oka, sokkal gyakrabban váltanak ki csak itt elérhető vényköteles gyógyszereket - közölte az egészségportál.
A felmérés szerint minden második vásárló ugyanabba a gyógyszertárba tér vissza, további húsz százalék pedig az esetek döntő többségében ugyanott vásárol. A választásban döntő szerepe van annak, hogy az adott patika a lakóhelyhez, munkahelyhez vagy a rendelőhöz közel essen (79 százalék), ám befolyásoló tényező a kiszolgálás színvonala (20 százalék) vagy a széles termékválaszték (11 százalék) is.
A kutatás rámutatott arra is, hogy településtípus szerint Budapesten a legmagasabb a patikán kívüli forgalmazóhelyen vásárlók aránya (18 százalék), nemek tekintetében nincs jelentős különbség. Ezek a gyógyszervásárlások mintegy háromnegyede a drogériákra koncentrálódik, minden ötödik vásárlás hipermarketekben, míg körülbelül tíz százalék benzinkúton történik.
Elvétve van példa arra is, hogy a gyógyszert más helyről szerzik be - legyen szó akár vényköteles vagy vénynélküli termékről. Összesen mintegy öt százalék azoknak az aránya, akik vásároltak már gyógyszert az interneten (1 százalék), patikában vényköteles gyógyszert recept nélkül (1,5 százalék), ismerőstől (1,5 százalék) vagy piacon (1 százalék).
Az ilyen alternatív csatornákon történő beszerzés főleg a fiatalokra jellemző, a vásárolt termékek pedig általában fájdalomcsillapítók és vitaminok. A fiatalokra egyébként is jellemző, hogy a gyógyszerválasztást az ismerősök tapasztalatai befolyásolják, míg az orvos ajánlása az idősebb korosztályra van hatással - derül ki a webbeteg.hu és a Szinapszis Kft. kutatásából.
Forrás: MTI