Optimista várakozások a Malévnál
A Malév dolgozói 50 ezer forintos fizetéselőleget kaptak, amely körüli felmerülő kérdéseket tettük fel a monopolhelyzetben lévő légiközlekedési vállalatnak, a Malévnek. Hogy a válaszok megnyugtatóak-e, azt ki-ki döntse el magának.
2009. február 13. péntek 09:30 - Kőrösi Viktor Dávid
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) a Munkaügyi Főfelügyelőséghez fordult, mivel – ahogy írják – a dolgozóik bére két éve változatlan, illetve több területen még csökkent is. A LESZ szerint a folyamatos tulajdonosváltások között egy dologra nem maradt figyelem: a munkavállalók anyagi biztonságának szavatolására, azaz a bérkérdés elintézésére. Mindemellett eljutott hozzánk egy olyan információ is, mely szerint a Malév az 50 ezer forintos fizetéselőleg kifizetésekor azt íratta alá a munkavállalókkal, hogy a bérük teljes összegét megkapták.
Természetesen utánajártuk az ügynek, s megkérdeztük a Malévet. A cégtől arra a kérdésünkre, hogy mindebből mi az igazság azt a választ kaptuk, hogy „már a feltételezés önmagában is felháborító”, szó sincs arról, hogy a teljes fizetés átvételéről írattak volna alá bármilyen papírt is. A fizetéseket banki utalással juttatják a munkavállalókhoz, nem pedig készpénzes kifizetésként. Átvételi elismervény aláírása ezért fel sem merül.
„A munkavállalókat írásban tájékoztattuk, hogy a hó elején esedékes közüzemi számlák kifizetése miatt egy fizetéselőleget utalunk csak, nem pedig a teljes fizetést” – közölte a HírExtrával a Malév.
Naponta szinte minden híradás a világban és Magyarországon tapasztalható gazdasági válságról és annak erősödő negatív hatásairól tudósít – ezt már arra a kérdésünkre közölte válaszként a légitársaság, amely arra vonatkozott, hogy mi az oka a pénzügyi nehézségeknek. A légiközlekedés a cég szerint a gazdaság általános állapotának egyik fokmérője, tehát a gazdaság rossz helyzete esetén a Malév is a forgalom visszaesésével, így a jegybevételek csökkenésével kénytelen számolni.
A gazdasági válságban a vállalatok – így a Malév is – a munkahelyek megtartása érdekében próbál megelőző intézkedéseket tenni – tartalmazza a kérdésünkre adott válasz. Különösen nehéz helyzetben van a légiközlekedés és az ahhoz kapcsolódó iparágak, amelyekben naponta jelentenek be többezres létszámleépítést. „A túlélés érdekében korábbi juttatásokat vesznek vissza, fizetés nélküli szabadságra küldik a munkavállalókat vagy -emelés helyett csökkentik a fizetéseket” – írj a Malév, hozzátéve, a légitársaságnál az elmúlt években komoly erőfeszítéseket tettek az eredmények javítása érdekében, ám mindezek hatását elvitte a 2008-as év első felében tapasztalt drasztikus kerozin áremelkedés, majd a második félévben egyre erősödő gazdasági recesszió.
Közismert, hogy a közeljövőben az orosz Vnyesekonombank is a Malév közvetett tulajdonosává lép elő. Ezzel kapcsolatban azt a választ kaptuk, hogy „tőkeerős háttérrel lehetővé válik a jelenlegi nehéz időszak finanszírozási gondjainak áthidalása, mely gondok többek között a légiközlekedés szezonalitásából is fakadnak. Várakozásaik, illetve a légitársaság üzleti terve szerint amennyiben az üzemanyag-ár és a forint-árfolyam a várt szinten marad, valamint a piaci körülmények sem romlanak tovább, akkor a 2009-es év végére az üzemi eredmény jelentős javulása várható.
Azzal kapcsolatban, hogy a LESZ a Munkaügyi Főfelügyelethez fordult, a Malév azt mondta: folyamatban lévő ügyről előzetesen nem nyilatkoznak.