A francia Philippe Petit illegális kalandját bemutató alkotás számtalan elismeréssel, köztük az év kiemelkedő brit filmjének járó BAFTA-díjjal vág neki az Oscar-díjért folyó verseny célegyenesének.
James Marsh rendezőt hatalmas meglepetésként érte a brit filmakadémia díja, amelyet először nyert nem fikciós alkotás. Úgy véli azonban, hogy a Man on Wire azért kerülhetett be a filmes főáramba, mert kevésbé hasonlít egy klasszikus dokumentumfilmre, inkább olyan, mint egy elbeszélő történet.
Leginkább egy thrillerre emlékeztet - jegyezte meg a rendező, utalva a mutatványt megelőző aprólékos tervezési folyamatra és az akadályokra, amelyeket Petit csapatának le kellett győznie ahhoz, hogy a francia kötéltáncos végül nekivághasson a kalandos "sétának" 450 méterrel Manhattan utcái fölött.
A. J. Schnack dokumentumfilm-rendező szerint a Man on Wire nem csak a már elnyert díjak miatt esélyes az Oscarra, hanem azért is, mert egy dokumentumfilmhez képest nagy nézettséget produkált (Észak-Amerikában 3 millió dolláros jegybevételt), és a dokumentumfilmes közösség elismerését is kivívta.
Schnack szerint azonban a dokumentumfilmes kategória másik négy jelöltjének is megvannak a támogatói, így akár meglepetés eredmény is születhet a vasárnapi Los Angeles-i díjátadón.
A rendezők mindannyian első alkalommal kaptak Oscar-jelölést, a filmek azonban sokkal változatosabb témákat dolgoznak fel, mint a 2008-as felhozatal, amely elsősorban az iraki háborúhoz kapcsolódó témákra koncentrált.
Az egész estét betöltő dokumentumfilmek kategóriájában versenyez Werner Herzog filmje, az Encounters At the End of the World, amely az Antarktiszt és az ott dolgozó kalandvágyó embereket mutatja be, köztük például egy filozófusból lett teherautósofőrt.
Ellen Kuras operatőr első rendezése a 23 éven át készült, The Betrayal című film, amely egy Amerikába menekült családon keresztül mutatja be, hogy hatott Laoszra az Egyesült Államok vietnámi beavatkozása. Thavisouk Phrasavath, Kuras társrendezője azt követi nyomon, hogyan hullott szét családja New York utcáin.
Tia Lessin és Carl Deal Trouble the Water című filmje a Katrina-hurrikán egy túlélője, Kimberly Roberts és férje megrázó videofelvételei köré épül, bemutatja evakuálásukat és visszatérésüket a katasztrófa sújtotta New Orleansba.
Scott Hamilton Kennedy alkotása, a The Garden jó néhány helyi akadémiai tag szavazatát elnyerheti, hiszen az 1992-es Los Angeles-i zavargásokat követően létrehozott közösségi kertért folytatott küzdelmet követi nyomon.